Online-forening for NaturFotografer Online-forening for NaturFotografer

Articles

NaturePhotos

Experiences

De små dagflyvende noctuider fra det nordlige arktisk!

11/17-2009 at 07:37

Lars Andersen Lars Andersen writes::  Hvis man virkelig brænder for at se de rigtige sjældne sommerfugle, skal man bare tage langt ud i vildmarken oppe i lappmarkens fjelde over birkeskovsgrænsen og lede rundt på den lave Tue-Limurt, Silene acaulis som er deres favoritblomster. Det kræver rygsæk og flere dages proviant op til en uge hvis man skal se dem. Man kan også tage en helikopter hvis man har råd? Men det synes jeg ikke er måden at bevæge sig rundt på i lappmarken.

If we are really passionate about seeing real rare butterflies, you should just take far into lapland up the mountain birch forest over the border and look around on the Moss Campion, Silene acaulis are their favorite flowers. It requires several days of backpacking and stores up to a week if we have them. You can also take a helicopter if you can afford? But I do not like is the way to move around in lapland north of Sweden.

Her link til de 5 små arter noctuider fra Lappmarken / Here link to the 5 small species noctuidae from Lapland: http://www.danskenatur.freeforums.org/post216.html#p216

Here the rare Sympistis zetterstedtii from Bihppás district north of Torneträsk d. 3/7 2008. Photographer; Lars Andersen
Author: Lars Andersen

#1

Commented 11/18-2009 at 22:52 by Jens Stolt

Ja, man skal ialtfald være fanatiker for at tage så langt væk for at se brungrå møl, som vi har masser af herhjemme.

Fx fandt jeg en i klædeskabet, der ganske lignede denne.
Dem har jeg kun set få gange, så de er også sjældne.

#2

Commented 11/18-2009 at 22:52 by Jens Stolt

Spøg til side, Lars.
Udmærket at der findes aå engagerede mennesker som du.

Frank Joe
#3

Commented 11/18-2009 at 23:44 by Frank Joe

Det må ha' været en fed tur - langt fra motorlarm og byernes lysforurening.
Alligevel savner jeg et billede at luksus-"lepodoptorerne" og deres helicopter!

#4

Commented 11/19-2009 at 05:55 by Lars Andersen

D. 3/7 2008. Her er Helikopteren lige ved at lande ca. 100 m. fra vi sidder og holder pause.

#5

Commented 11/19-2009 at 06:05 by Lars Andersen

Og her er de på vej ud for at finde den sjældne! Mødte dem, og de fortalte at de kun er taget over for at finde Boloria polaris! De kendte godt min side, for når man søger på neettet er det kun danske-natur.dk og artportalen.se man kan læse om polaris. I foråret hvor oplysningerne om polaris ellers havde været skjult fordi man kun kender den ene lokalitet fra Sverige, var blevet offentligt kendt.

#6

Commented 11/19-2009 at 06:32 by Lars Andersen

Min forhistorie havde jeg fra de gl. samlere der var oppe i 70'erne og 80'erne for at finde den. Hvor de fortalte at den var sjælden og kun findes omkring bjerget her, og det er kun på den slette at man har muligheden for at finde den i antal. Året før havde jeg været uheldig med vejret i området, og så intet på bjerget, det var for køligt og blæsende. Og den gang havde artportalen.se hemmeligholdt oplysningerne om dens levested, så der var ingen andre i området.

Så det var min anden tur i området for at finde den, og det lykkedes d. 2/7 sidst på dagen. Her et halvdårligt foto fra afstand, for jeg fik bukkefeber, det kan man se fordi at fokus ligger foran sommerfuglen! Så næste dag da vejret blev bedre viste jeg at det ville blive en god dag for at finde den.

#7

Commented 11/19-2009 at 06:48 by Lars Andersen

På dagen d. 3/7 hvor vi lige var kommet derop, kom helikopteren. Da jeg så de havde net med, viste jeg allerede hvad de var ude efter. De gik målrettet ned på sletten hvor jeg var og gik søgende i linie med 50 m. i mellem sig. Da jeg så den første polaris, som jeg løb efter, fik de øje på mig og afskær mig vejen, og de efterlod mig ikke en chance for at fotografere den, så jeg løb forgæves efter den i lunteløb, og næsten hver gang samlerne så mig i løb, kunne de bare skære ruten og nettet den. Det blev jeg sur over, for de respektere mig ikke, at jeg så en gang fik lov at fotografere en i netttet, og halvt bedøvet, det var ædelmodigt. Men som en af dem sagde, når de nu havde betalt den helikopter, skulle der fanges. De kunne ikke nøjes med 2-3 stykker hver. De tog nyklækkede hunner og demed forrindede artens chance, for at overleve. jeg mener at det er en ret isolerede koloni, og indsamling i den mængde burdes forbydes! Jeg kender samlere der mere respektfuld lader andre komme til. Det var først efter 3 timers hård kamp, at de gik op til pause, da fandt jeg 2 stk. som de havde overset, som jeg kunne fotografere. Hvor kløede det i mine fingre for at banke dem, men desværre var de 3 stk. Og så længe de var der, kunne jeg ikke fotograferer, de camperede på toppen, så Sif og jeg måtte forlade bjerget.

#8

Commented 11/19-2009 at 07:18 by Lars Andersen

Hele deres adfærd med at bruge helikopter, og mængden af den følsomme art de fangede systematisk, er ikke en samler værdigt, de er med til at ødelægge det for ordentlige folk der samler. I mine øjne er det mere slemt end de 2 der i sommers i Blekinge skød en musvåge fra bilen, de 2 fik ½ års fængselstraf hver for deres ugerning.
Når en art er så sjælden, burde man beherske sin indsamling! Vi mødte dem senere igen i Abisko Nationalpark, hvor al indsamling er forbudt, der samlede de også. Men da jeg dukkede op, skred de, for der var de godt nok klar over at de var ude og bryde loven! Her står de på grænsen til parken for at fange den sjældne Dværgperlemorsommerfugl, Boloria improba. Her mødte jeg en anden samler som jeg kender, Ib Kreutzer der også var lidt rystet over deres systematiske måde at samle på.

Senere skrev jeg historien til artportalen og svenske entomologer, men fik ingen svar tilbage.

Nu er der kun en ting at gøre, det er at vælge at hænge dem ud med navn nu på min side. Da jeg mener de er et dårligt eksempel for ordentlige samlere. Abisko området er internationalt kendt, her kommer der samlere og fotografer fra hele Europa for at se de arktiske dagsommerfugle. Heldigvis er det de færreste der tager langt ud i vildmarken med rygsæk på. Kun dagsture væk fra bilen bliver det til, eller helikopter desværre.

Nu vil jeg når jeg får tid igen skrive til svenske entomologer og fortælle dem, at jeg vil offentliggøre dem på min side.

#9

Commented 11/19-2009 at 07:31 by Lars Andersen

Nåhja, det er ikke kun samlere der bruger helikopter til at komme over på den anden side af den store sø, det gør naturfotografer også, som skal nå det hele på 3 dage. Ellers kan man vandre nord om Torneträsk nordbred til Pålnovik ind over grænsen til Norge ved Lappjordshytten, og derfra videre ind i området som Sif og jeg vandrede i 2007. I 2008 tog vi en båd over fra Abisko-Djupviken, og sparede os selv 3 dages hård vandring hver vej. Dvs. 6 dages proviant som kunne bruges i området derover i den mest spændende del for entomologer og naturfotografer. Her fra bådturen d. 1/7 2008 tidligt morgen derover hvor eventyret venter på os!

#10

Commented 11/19-2009 at 07:49 by Lars Andersen

Efter vi landede, gik vi i 3 timer op ad bjergskråningen til ca. 650 m. h. hvor vi camperede, her udsigten fra teltet. hvad siger i så? Er det ikke en smuk teltudsigt?

Fotograf: Sif Larsen

#11

Commented 11/19-2009 at 09:19 by Lars Andersen

Når jeg nu tænker tilbage var det en fantastisk tur, nu har Sif og jeg talt om at tage derop igen til sommer. Her Purpur Stenbræk fra d. 4/7 2008 som er værtsplante for Skiferblåfugl: http://www.danske-natur.dk/glandon.htm

#12

Commented 11/19-2009 at 09:34 by Lars Andersen

Her den smukke Polarpletvinge, Euphydryas iduna han fra d. 3/7 2009 om morgenen på vej op ad bjerget.

#13

Commented 11/19-2009 at 10:15 by Lars Andersen

Nå, nu har jeg sendt en indberetning til Norrbottens länsstyrrelsen. Og igen skrevet til Svensk Entomologisk forening. Min sidste anmeldelse tilbage i juli 2008 har de ikke reageret på. Så må vi se om de har tid til nu at gøre nået ved det? Når det nu går videre til de offentlige knanaler.

#14

Commented 11/19-2009 at 12:02 by Lars Andersen

Når man går rundt i fjeldet, skal man passe på sine ankler. Det går ikke at forstuve eller brække benet heroppe, især når man går alene, skal man huske at fortælle nogen hvilken rute man går, og hvornår man vil komme tilbage igen. Helst anbefales det uøvede at man går sammen med andre øvede afsted.

#15

Commented 11/19-2009 at 12:05 by Lars Andersen

Her går vi en kort aftentur i nærheden af vores teltlejr.

#16

Commented 11/19-2009 at 12:14 by Lars Andersen

Her en Purpurmøl, Pyrausta porphyralis fra d. 7/7 2008 den sidste dag over på den anden side.

#17

Commented 11/19-2009 at 12:22 by Lars Andersen

Her Vintermusvåge med madpakke, en lemning.

#18

Commented 11/19-2009 at 12:23 by Lars Andersen

Her en anden vintermusvåge, hvor vi er kommet lidt for tæt til reden, så måtte vi gå en anden vej istedet.

#19

Commented 11/19-2009 at 12:29 by Lars Andersen

Her Fløjsand og Rødstruppet Lom fra d. 27/6 2008.

#20

Commented 11/19-2009 at 12:59 by Lars Andersen

Men det var i virkeligheden de små noctuider jeg vil fortælle lidt om, her en jeg ikke har set før: Lasionycta leucocycla (Staudinger, 1857) fra d. 4/7 2008. Taget med 300 mm + 25 mm mellemring. Det lykkedes ikke at komme tæt nok på dem til at kunne bruge en makrotele! Det morsomme er at jeg forleden da jeg gik mine billeder igennem fra lapland, dukkede denne her op. Den havde jeg glemt alt om.

#21

Commented 11/19-2009 at 13:18 by Lars Andersen

Lasionycta leucocycla hedder Dovre-fjeldugle oversat fra svensk, og findes på stejle fjeldskråninger med nedstyrtede sten og klipper, såkaldte "Rasbranter" der er sydvendte og kalkrige i 800 til 1000 m.h. Dens larve lever på Fjeldsimmer, Dryas octopelata.

Her ses lokaliteten midt i billedet fra d. 3/7 2009.

#22

Commented 11/19-2009 at 13:25 by Lars Andersen

Her en anden godt lokalitet for de små ugler. En meget stejl "Rasbrant" et lidt for spændende sted at fotograferer sommerfugle, der var pænt langt ned, ikke et sted for en med højdeskræk.

#23

Commented 11/19-2009 at 14:26 by Lars Andersen

Her en såkaldt "Rasbrant" der er sydvendt med Fjeldsimmer, Dryas octopelata fra d. 29/6 2007. Her en oplagt mulighed for larver af en lille noctuide findes.
Jeg skal huske at lede lidt mere grundigt næste gang jeg er deroppe.

#24

Commented 11/20-2009 at 07:32 by Lars Andersen

Mit brev til Svensk entomologisk forening sidste år i juli har faktisk virket, her email igår fra:
Mats Jonsell
Inst f Ekologi Dept of Ecology
SLU Swedish Univ. of Agricultural Sciences
Box 7044 Box 7044
750 07 Uppsala SE-750 07 Uppsala
018-67 28 76 Sweden

Hej Lars,

Det är tråkiga nyheter detta. Även om de flesta fakta talar för att det är väldigt svårt att utrota en population av en insekt genom insamling så måste jag hålla med om att den typ av samlande så som du beskriver har skett i detta fall inte borde bedrivas. I synnerhet inte i men inte heller utanför utanför nationalparker.

Samtidigt är insamling av insekter ofta en nödvändighet för att bedriva meningsfulla studier. Det är också samlarnas förtjänst att vi vet så mycket om insekternas biologi och utbredning. Men insamlandet ska ske under etiskt försvarbara former och inte på det sätt som du beskriver här.

Detta med hur insamling ska bedrivas är en fråga som Sveriges Entomologiska Förening har jobbat med länge. För cirka 20 år sedan gjordes en hederskodex om hur etiskt samlande ska bedrivas. Din historia visar vikten av att vi fortsätter detta arbete. Och det finns fler historier: Under sommaren har det också seglat upp en debatt om insamlande av fjärilar här i Sverige. Tyvärr, tycker jag, har en del av debattörerna visat på ganska stor okunskap om insamlandets effekter och nytta.

JAg hade egentligen tänkt att sista numret av årets Entomologisk Tidskrift skulle ta upp denna debatt, men jag hamnade i tidsbrist (svininfluensa) så denna debatt kom inte med. Men ditt inlägg visar att det nog vore bra att ha med frågan i första ET för 2010.

Med vänliga hälsningar

Mats Jonsell, redaktör för ET (Entomologisk Tidsskrift)

Der kom også brev fra; Bo Söderström artdata. slu.se

Mats Jonsell vidarebefordrade ditt mejl till mig eftersom jag har skrivit en debatt artikel om just detta ämne i senaste numret av Fauna och Flora. Replik från Hans Karlsson (nuvarande ordf. för Sveriges EntomologiskaFörening) väntar i nästa nummer i december.

Vänliga hälsningar Bosse

#25

Commented 11/20-2009 at 07:37 by Lars Andersen

Da jeg rammede navne ind, skete der åbentbart en lille fejl, jeg overså en enkelt fed markering så hele teksten blev skrevet med fed!

#26

Commented 11/20-2009 at 20:15 by Jens Stolt

det var ikke så godt.

Siteadministrator
#27

Commented 11/20-2009 at 20:35 by Siteadministrator

- men i specielle tilfælde er der råd for det

#28

Commented 11/23-2009 at 07:33 by Lars Andersen

Jeg har i weekenden haft en del dialog med Svenske Entomologisk forening, sagen ligger dem meget på sinde, og de er oprørte over min historie. Der vil nok komme mere om den sag senere, svenskerne tager naturen alvorligt, og polaris er en af deres fineste arter. Så det er at træde lige midt ind i hvepsereden, hvis historien kommer ud i pressen. Og konsekvenser får historien for de gutter der glad tog på jagt i de dage på Borrasacohkka d, 3-5/7 2008, der vil blive lave en undersøgelse af historien, og der er lavet en anmeldelse til Lånstyrrelsen i Norbotten.

Indsamling skal ikke forbydes, men den historie der skete de dage på bjerget tilbage i sommeren 2008 er der ingen der vil forstå!

Her Boloria polaris fra d. 3/7 2008 på bjerget.

#29

Commented 12/01-2009 at 19:20 by Lars Andersen

Hej Lars Andersen og Sif Larsen!

Jag har fått ert mail om händelserna vid Abisko rörande oseriösa samlare.
Det var mycket bra att ni rapporterat era iakttagelser. Här finns
fortfarande entomologer som vägrar tro att det här existerar och som vägrara tro att populationer av fjärilar hotas av insamling. Jag har forwördat ert mail till flera andra, både skådare och entomologer.

Jag var i Abisko precis dagarna före er och samma dag som vi var på Borrasatjocka kom det holländska samlare till platån. Vi hade redan gått ner så vi såg inte hur det gick för dem, men enligt uppgifter från en svensk entomolog hade de fått med sig fjärilar hem. Vi hörde flera oroande vittnesmål från flera fjärilsskådare som sett samlares framfart i Abisko de senaste åren, bl.a. en dansk som tog improba i flertal vid Njullas linbanestation, precis på gränsen till nationalparken. Många med oss
misslyckades i att finna tundragräsfjäril (bore) i år. Du kanske har pratat med Daniel Dolfe om hans försök?

Vi hade incidenter där oseriösa samlare tog 40 rödgul höfjäril på ett tillfälle i Södermanland i augusti, vilket föranledde en stor debatt på mailinglistan brevduvan där jag även lyfte fram abisko-situation, så även i riksradions P1 i debatt med Bo Söderström.

Jag har drivit frågan vidare till Naturvårdsverket, Svenska
Naturskyddsföreningen, WWF Sverige, Fältbiologerna och om vi kan enas om ett utspel så är tanken att uppvakta miljöministeriet och få till stånd en fridlysning av de mest sällsynta arterna.

Men sedan måste ju samlarna stoppas också. Och hur vi skall göra det vill jag gärna diskutera. Vi måste ju arbeta internationellt. Finns det något forum du känner till i norge/ danmark/ europa där man kan nå ut till samlare. Vet du någon webbsite där det handlas med nordiska fjärilar?

med vänlig häslning/Daniel Green, fjärils-skådare och redaktör för
tidningen fågelvännen (sof)

_________________________________________________________________________________________________

Hej Daniel, indsamling af arter med stor lokalitet er svær at udrydde ved netindsamling, men ved små populationer på isolerede habitater kan man dog dessimere bestanden ved systematisk indsamling.

Dvärgpärlemorfjäril, Boloria improba

Bestanden af Dvärgpärlemorfjäril, Boloria improba: http://www.danske-natur.dk/improba.htm på Njulla er presset af samlere hvert år fra hele Europa. Og der burdes indsamling af denne art forbydes på hele bjerget samt det nærliggende Gohpascorru lige vest for.
På den anden side af Torneträsk er bestanden sund og ikke muligt at udrydde ved indsamling.

Högnordisk pärlemorfjäril, Boloria polaris

Bestanden af Högnordisk pärlemorfjäril, Boloria polaris: http://www.danske-natur.dk/grenland.htm på Borrasacohkka er også velbesøgt af samlere fra hele Europa, den burdes totalfredes i hele Sverige, da den kun er kendt på denne lokalitet, findes dog på de nærliggende platoer bag ved, men sjælden set!

Se artikel på den nye danske Naturportal; Naturephotos.dk: http://www.naturephotos.dk/....................

Flere af de andre arktiske Dag-Fjärilar arter er presset på lokaliteten pga. stigende temperatur stigning, der er sket flere forskydninger i deres udbredelse de sidste 20 år!

Hilsen Lars Andersen

#30

Commented 03/20-2017 at 09:29 by Lars Andersen

Sidste nyt fra EBAY er at Polarperlemorsommerfugl, Boloria polaris fra Norden sælges for 594.01 dkr stykket d. 20 marts 2017: http://www.ebay.com/sch/i...

Frank Overgaard Nielsen
#31

Commented 03/20-2017 at 21:15 by Frank Overgaard Nielsen

Sindssygt, er den ikke beskyttet af nogle konventioner!
Endnu mere galt bliver det når man ser at "homerus61" som sælgeren hedder har ikke mindre end 1690 sommerfugle emner til salg, dyrest 37171,19,- kr ! ...

You must log in to write comments

To the frontpage        To the Top

About us! | Guidelines | Contact Addresses | Links

© Photos - Authors  |  © Data - Naturephotos.dk  |  © Applications - Joe's Webdesign,  2009-2021 - All rights reserved.