Online-forening for NaturFotografer Online-forening for NaturFotografer
 
  ©   
Login

Sign up

The Gallery

Gallery "X"

Forums

Articles

NaturePhotos




Photo

Hvorfor bliver mine billeder grovkornet?

07/06-2014 at 13:22

Rasmus Ormstrup Bjerregaard Rasmus Ormstrup Bjerregaard writes::  Hej alle sammen, jeg har nu i en længere periode lagt mærke til, at mine billeder bliver utroligt grovkornet. Jeg blev også gjort opmærksom på det af Allan Haagensen på et af de billeder jeg har lagt op ( tak for det Allan. )

Jeg kan bare ikke finde ud af hvad jeg gør galt. Og det skal jo næsten være mig der gør noget galt. Jeg syntes ikke umiddelbart at original billederne er grovkornet, men i samme sekund jeg begynder at redigere billedet, så kommer det til syne. I starten redigeret jeg utrolig meget i mine billeder ( også alt for meget ), men af fejl bliver man klog. Jeg syntes dog ikke længere jeg redigere særligt meget i dem. Og på trods af det bliver de stadig grovkornet. Jeg beskære billedet, øger altid kontrasten lidt, giver det en lille smule skarphed, selvfølgelig meget forskelligt hvor meget afhængelig af billedet, og så redigere jeg lidt i farverne, og så er det det. Det kan jo selvfølgelig godt være at i alle sammen tænker at det er og redigere meget i billederne?

Når jeg så sidder med det færdige resultat og sidder og kigger godt efter, så er det bare helt vildt grovkornet... Hvorfor?? Hvad er det jeg gør galt, jeg kan ikke selv finde fejlen, så nu må de professionelle på banen ( Jer ). Kan i finde fejlen?

På forhånd rigtig mange tak for hjælpen endnu en gang!

Henry von Würden
#1

Commented 07/06-2014 at 23:01 by Henry von Würden

Hej Nu kan jeg ikke se dine billeder er grov kornede, det er naturligt der er korn i billeder med mindre man har filtreret dem med støj reduktion, det er der nogen der er vilde med og mener alle andre også skal gøre..Men der er selvfølgelig nogen ting der kan gøres optimal og du skyder på meget lav ISO, meget lavere end nødvendigt så det er ikke det.'
1. Styr eksponeringne så histogrammet når helt ud til højre, men ikke brænder ud, billeder bliver kornet af at blive lysnet, men ikke af at blive mørknet, styr med +/- korrektion, lysmåleren tager fejl nogenlunde systematisk, så du kan lære kamerates fejl at kende..
2 Sørg for at dine optikker er justeret så de fokusere rigtig hvor du ber dem om at fokusere, det er AF fin justering, eller AF fine tune du skal have fat i, du har rigtig fokus når der er 1/3 skarpt foran fukus punktet og 2/3 skarp bag ved fokuspunktet.
3 Sørg for sikker støtte så dine billeder ikke bliver rystet, optik med stabilisator hjælper, men brug det kun i tilfælde hvor der ikke er andre muligheder, billeder bliver skarpere uden, men motivet skal også stå stille, hvis det blæser har du samme problem som med for lav lukkertid og for dårlig støtte.
4 Gå tæt på og lad vær med at beskær billeder mere end højst nødvendigt, selv om kameraet har mange pixel, kan dit optik ikke opløse noget i nærheden, ved f11 som ofte er nødvendig ved makro er du nede omkring 11 Mpixel på grund af blænden på et DX kamera..så udnyt hele optikken.





#2

Commented 07/07-2014 at 01:27 by Christian Nielsen

Særligt grovkornede virker dine billeder nu ikke på mig, Rasmus.
Sørg for at holde eksponeringen til den lyse side, selvfølgelig uden at noget forlader histogrammet - hvis man skyder billeder for mørkt og lysner dem, så kommer der støj. Sørg for at undgå at beskære for meget.
Forskellige "sharpening"-teknikker kan give forskellige resultater - i Photoshop er "Smart sharpen" god. Evt. kan man fritlægge motivet, fjerne støj på baggrunden, og så kun tilføre skarphed på motivet - læs evt. min artikel herinde om samme.

#1 du bliver nok nødt til at uddybe, og evt. dokumentere, hvordan f11 giver 11 Mpixel billeder på grund af blænden på et DX kamera - Megapixel ændrer sig jo ikke om du bruger f/2.8 eller f/22???


Rasmus Ormstrup Bjerregaard
#3

Commented 07/07-2014 at 10:44 by Rasmus Ormstrup Bjerregaard

Hej Henry.

Jeg er glad for at høre, at du ikke syntes det er slemt, og at det er naturligt.
Super tip med at holde billedet lyst!!
Jeg tror dog desværre ikke at mit Nikon d3200 har AF fin justering, i så fald kan jeg ikke finde den indstilling, ellers nogle kanon gode tip, dem kan og vil jeg helt sikkert bruge, så mange tak!!





Rasmus Ormstrup Bjerregaard
#4

Commented 07/07-2014 at 10:48 by Rasmus Ormstrup Bjerregaard

Hej Christian.

Er da glad for du heller ikke syntes det er slemt, så er det måske bare mig der er lidt perfektionistisk.
Igen super tip med at holde eksponeringen lys, jeg anede ikke at der kunne komme støj, og korn i billedet af at det blev lysnet!! Så mange tak for tips og råd, man bliver sgu klog af at være på dette site!!


Henry von Würden
#5

Commented 07/07-2014 at 21:22 by Henry von Würden

#2 Blændens begrænsning af opløsningen har ikke noget med sensoren at gøre, og heller ikke noget med glasset at gøre. Det skyldes at selve blænden på grund af lysets natur vil begrænser opløsningen af det billede der transmitteres gennem den.
Prøv at tænk på et hul kamera, der bare er et lille bitte hul i en sort kasse, det virker som en linse og tegner billeder inde i kassen, men billedet er meget blødt da det er kommet igennem et meget lille hul, det bløde billede er et udtryk for lav opløsning.
Blænden er et hul der ændrer størrelse afhængig af hvilken blænde du vælger, dens funktion er at styre lyset så der dannes et billede, og begrænse lyset så sensoren kan kapere billedet, størrelsen ændrer så samtidig skarphedsdybden, det er rigtig smart, men den har den bivirkning at den også begrænser opløsningen, så et meget lille hul , svarende til en stor blænde, skaber et blødt billede med begrænser opløsning, men med tilsyneladende stor skarpheds dybde... der er noget forklaring her: http://www.dantestella.com/zeiss/resolution.html
Så en optik er begrænset af linse kvaliteten ved små blænder stort hul og af blænden ved små blænder lille hul, derfor har linser en blænde de tegner bedst på, hvis optikken var uendelig god ville denne blænde være mindste blænde, altså fuldt hul.
Men opløsningen har af samme grund også noget med sensorens fysiske størrelsen at gøre, stor format sensorer kan laves med større brugbar opløsning end småformat sensorer, så jo mindre sensor jo mindre blænder kan anvendes før opløsningen forsvinder, og derfor kræver små sensorer bedre optik kvalitet.. Olympus f.eks der har valgt mindre sensorer, har finere dyrere optik der typisk er meget lys stærke af samme grund.


Henry von Würden
#6

Commented 07/08-2014 at 21:22 by Henry von Würden

Der er en anden link her, hvor man kan vælge kamera og se hvordan pixel størrelse og diffractions begrænsning spiller sammen. http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm
Det ses blandt andet at D800 med de mange pixel bliver diffraction begrænset allerede ved F8 samme sted som et D7000, hvor et D4 der har større pixel klarer sig op til F11.
Nu er det bare det at et D7000 er et DX kamera og derfor tilsyneladende har større skarphedsdybde, fordi der skal bruges kortere brændvider til at få samme billede, Eksempel : et DX kamera skal bruge en 60mm hvor en FX skal bruge et 90 mm og det giver en forskel.



You must log in to write comments



To the frontpage        To the Top

About us! | Guidelines | Contact Addresses | Links

© Photos - Authors  |  © Data - Naturephotos.dk  |  © Applications - Joe's Webdesign,  2009-2022 - All rights reserved.
 
eXTReMe Tracker