|
|
#1
|
Commented 06/02-2011 at 21:21 by Jens Stolt
Her kikker vi så ned i kassen, man kan se der trænger til at blive muget ud.
Jeg har lagt noget papir i bunden, for at holde miljøet tørt. Netop for at undgå svamp.
Nederst i højre hjørne sidder en larve i 2.hudskifte, det blåhvide, enten er den lige skiftet til grøn eller er ved at forberede sig på det. Det er svært at finde ud af, hvordan de skifter hud, for de skifter først skindet, som de æder, og derefter farverne, der ligesom kommer indefra efter et par dage.

|
|
|
#2
|
Commented 06/02-2011 at 21:25 by Jens Stolt
MEN jeg har også andre svalehaler. Her er en anden kasse med larver:

|
|
|
#3
|
Commented 06/02-2011 at 21:29 by Jens Stolt
Det er Papilio glaucus fra Nord Amerika, larverne har jeg fået af Peter Mølmand, som havde fået dem af en svensker fra Malmø, der arbejder i København.
De små p. glaucuslarver ser ulækre ud, de ligner ligesom machaon fugleklatter. Jeg fodrer dem med kirsebær.
Her er et kik ned i kassen:

|
|
|
#4
|
Commented 06/02-2011 at 21:32 by Jens Stolt
Og her ses Papilio glaucus første hudskifte.

|
|
|
#5
|
Commented 06/02-2011 at 21:36 by Jens Stolt
Og her er et billede af en imago fra samlingen, et sølle eksemplar, vistnok en canadisk afart. Jeg håber da sandelig på at få dem i store skinnende stribede eksemplarer, a la Alexanor.

|
|
|
#6
|
Commented 06/03-2011 at 09:07 by Aynia Brennan
Love the green ones!
|
|
|
#7
|
Commented 06/03-2011 at 09:09 by Lars Søjberg Madsen
Meget interessant Jens. Det er godt nok mange år siden jeg har prøvet at opfostre larver. De blev angrebet af snyltehvepse de par gange jeg forsøgte mig som barn og så gad jeg ikke mere...
Her er glaucus i fri dressur fra Pennsylvania.

|
|
|
#8
|
Commented 06/03-2011 at 17:39 by Nelly Hansen
Det er flotte billeder og en spændende beretning. Lad os endelig få noget mere af den slags.
|
|
|
#9
|
Commented 06/03-2011 at 17:49 by Jens Stolt
ja tak Lars for at poste et ordentligt billede.
og, jeg kan informere om at svalehale larver lugter. Sådan lidt myresyre agtigt, og jeg kan ellers ikke lugte meget fra naturen.
Men når de er mange nok, og fede nok, stiger der en dunst op af kassen.
|
|
|
#10
|
Commented 06/04-2011 at 02:51 by Jens Stolt
UPDATE.
Et par af larverne er blevet urolige, og vandrer, eller har vandret, e nhar sat sig til ro på dåsens låg, og er begyndt at antage puppeform.
I starten var jeg urolig for sygdom, men jeg kan se på forstørrelser af billedet at den har spundet en god del silke. Mavebæltet kan jeg ikke se, men det ligger nok inde i mellem et par af leddene.
Det er sørme gået hurtigt, jeg fik æggene den 15 maj, og nu er de ved at forpuppe sig.

|
|
|
#11
|
Commented 06/04-2011 at 03:00 by Jens Stolt
Og Glaucus, en af larverne er gået i andet hudskifte, nu ligner den endnu mere en fugle klat:

|
|
|
#12
|
Commented 06/05-2011 at 23:29 by Jens Stolt
nu har et par stykker forpuppet sig.
Den grønne version.

|
|
|
|
|
|
|
#15
|
Commented 06/10-2011 at 00:52 by Jens Stolt
Ja, jeg har fået din mail, og har også svaret.
|
|
|
#16
|
Commented 06/10-2011 at 18:31 by Jens Stolt
Glaucus larverne er nu gået i 3. hudskifte, det starter lysegrønt, med øjne. Blå øjne.

|
|
|
#17
|
Commented 06/10-2011 at 21:36 by Aynia Brennan
Such a cute little face too!!

|
|
|
#18
|
Commented 06/25-2011 at 11:46 by Jens Stolt
Så fik jeg fotograferet imago.
Jeg blev helt nervøs under optagelserne, svalehaler betyder åbenbart meget for mig:

|
|
|
#19
|
Commented 06/25-2011 at 13:49 by Jens Stolt
æggene blev klækket ca 15 maj, lagt 7-10 dage tidligere. Bemærkelsesværdigt var sidste hudskifte, der foregik på 3-4 dage. Det synes jeg plejer at tage længere.
|
|
|
#20
|
Commented 06/26-2011 at 00:24 by Kristian Graubæk
Det er spændende at følge med i. Man lære ret meget om de dyr, når man kan have dem gående. Og rart du også viser billederne! :)
Den machaon du har forevist i #18, sidder den på blomsten under optagelsen? eller den lagt ind bagefter?
|
|
|
#21
|
Commented 06/26-2011 at 05:46 by Jens Stolt
Den sidder på blomsten under optagelserne.
|
|
|
#22
|
Commented 06/26-2011 at 13:24 by Jens Stolt
Så nu er der sørme klækket endnu en. En hun, tror jeg nok, så nu har jeg begge køn, og så er der jo MULIGHEDER!
Her er den lige kommet ud af puppen, og sidder og pumper.

|
|
|
#23
|
Commented 06/26-2011 at 13:40 by Jens Stolt
Og sådan ser den ud når der er gået ca. 20 minutter.
Størrelsen er ved at være der, men den er slap i koderne som et gummidyr.

|
|
|
#24
|
Commented 06/26-2011 at 13:48 by Jens Stolt
og her har den slået vingerne ud for første gang, i et mere passende miljø.

|
|
|
#25
|
Commented 06/26-2011 at 13:52 by Jens Stolt
Så jeg har været ude at tømme ændernes flueskab for fjer og edderkopper, samt tætnet det lidt.
Det er planen at håndparre dem, og have hunnen til at lægge æg derude. Her er mit arrangement.

|
|
|
#26
|
Commented 06/26-2011 at 13:55 by Jens Stolt
Og her er begge svalehalerne:

|
|
|
#27
|
Commented 06/26-2011 at 14:41 by Aynia Brennan
Jenses makro bord! Eller studio!

|
|
|
#28
|
Commented 06/26-2011 at 15:06 by Aynia Brennan
Og svalehalen på skvalderkål på makro-bordet.

|
|
|
#29
|
Commented 06/26-2011 at 15:11 by Jens Stolt
Den er flot Aynia.
|
|
|
#30
|
Commented 06/26-2011 at 15:52 by Jens Stolt
Den er egentlig sort bestøvet på en tankevækkende måde. Det er ikke helt normalt.
|
|
|
#31
|
Commented 06/26-2011 at 17:43 by Erni Boesen
aiiijjj det er altså rigtig spændende at følge med i......kan godt se det jeg har gang i at bygge er alllllttt for småt....
Det er forøvrigt nogle super flotte billeder 
|
|
|
#32
|
Commented 06/26-2011 at 20:59 by Søren Nancke
Jens, det her er genialt. Det er meget mere interresant at følge og se dine sommerfugle på den her måde. Og for fanden, de er smukke de svalehaler.
|
|
|
#33
|
Commented 06/27-2011 at 11:55 by Aynia Brennan
Jenses køkken har blevet et bordel.! This is a butterfly "knocking shop".

|
|
|
#34
|
Commented 06/27-2011 at 11:57 by Aynia Brennan
Hvad laver de derinde? Måske kan vi se!

|
|
|
|
|
#36
|
Commented 06/27-2011 at 12:00 by Kristian Graubæk
Fedt igen igen. Jeg kan godt lide jeres projekt! Så må vi håbe der kommer en ordentlig flok larver ud af det! :D
|
|
|
#37
|
Commented 06/27-2011 at 12:13 by Jens Stolt
Svalehaler parrer sig ikke af sig selv, de skal tvinges.
Måske hænger det sammen med at de har noget avanceret hilltopping of ræser rundt i parringsflugt.
jeg har altid været nød til at tvinge dem.
og det gør man med håndkraft og håndspålæggelse på bestemt måde.
Man tager:
En svalehale han i højre hånd og en svalehale hun i venstre.
Holder dem om vingerne, ved roden, klemmer dem sammen så de ikke basker og lader bugene vende opad. Eller retter væk fra hånden.
Så vinkler man dem 20 grader, trykker på hannens bagkrop, så valverne spiles ud.
og juck, man møffer hannen ind i hunnen ( den har en penis, gudhjælpemig) med et venligt men bestemt tag.
Når den er indsat rigtigt, letter man trykket på hannens bagkrop og lader den kollapse sine valver om hunnen.
Og så knalder man en dåse hen over dem, så de kan sidde fredeligt i mørke og hygge sig med erotiske følelser.
Det er nemt nok, for dem der kan. Man kan øve sig på store kålere.

|
|
|
#38
|
Commented 06/27-2011 at 12:20 by Kristian Graubæk
Nu sad jeg lige og tænkte, at det måtte være fedt at være insekt, med den kraftige sexdrift. Men gudhjælpene, eller retter Jens-hjælpene, så skal de tvinges.. :D
|
|
|
#39
|
Commented 06/27-2011 at 12:22 by Jens Stolt
Parringen...
Jeg skal måske sige at vi ikke er kommet dertil tilfældigt.
Hannen klækkede en uge før hunnen og har boet i køleskabet til den nær var omkommet. Men de kan holde ret længe. Køleskabet er faktisk den bedste bevarer af levende sommerfugle.
Da jeg kom hjem fra Polen klækkede hunnen, og hannen blev taget ud af køleskabet og sat ud i varmen udenfor i ændernes flueskab.
Her til morgen, da det var blevet varmt, tvangsfodrede jeg hannen med 10% honning i vand, den drak meget, man kunne se vandstanden svinde i sprøjten, og jeg skal love for at den fik energi af det. Den fræsede rundt ved ca 10 tiden. Den var spændstig og klar til sjov.
Så blev hunnen tvangsfodret med en lille smule honningvand, og de blev "møffet sammen".
Hannen er nu ikke til noget mere, medmindre der klækker en anden hun. De kan godt flere gange, bare de bliver fodret mellem "ydelserne".
Men hunnen skal fodres godt i aften, for så at begynde at lægge æg i morgen.
|
|
|
#40
|
Commented 06/27-2011 at 13:06 by Søren Nancke
Det er godt nok spændende.
Kan du holde Svalehaler hele året, ligesom der er nogen der har burfugle ?
|
|
|
#41
|
Commented 06/27-2011 at 13:12 by Jens Stolt
Det tror jeg nok, men så skal man arrangere sig med potteplanter og lamper og varme.
Disse burde først være kommet til næste år, men de var tidlige, og måske spiller det en rolle at de blev flashet så meget i alle stadier.
Jeg håber på flere æg og så vil jeg lave et kontrolleret forsøg, hvor jeg flasher en vis del af larverne, og ser om de kommer i tredie generation.
I Italien kører machaon i 3 generationer, så det er muligt.
|
|
|
#42
|
Commented 06/27-2011 at 14:50 by Erik Jensen
hej Jens.
ja sjovt at følge med men pas nu på du ikke bliver meldt for voldtægt af hunnen::))men det sker jo nok ikke så længe du fjetter for den han der:)
mvh EJ.
|
|
|
#43
|
Commented 06/30-2011 at 18:02 by Jens Stolt
Glaucus larverne er ved at være med. Den ene har sat sig til forpupning. Her er en i sidste hudskifte:

|
|
|
#44
|
Commented 06/30-2011 at 18:49 by Margaretha Liebmann
En fuldstændigt sindsygt spændende tråd - hvad skal det ikke ende med. Mere, mere,Jens!
|
|
|
#45
|
Commented 06/30-2011 at 18:50 by Erik Jensen
hej Jens.
et sidespring hvor langt er livscyklosen for en svalehale tænker fra den bliver til sommerfugl og derefter dør.
mvh EJ.
|
|
|
#46
|
Commented 06/30-2011 at 19:10 by Jens Stolt
Tak Margaretha,
svalehaler kan leve op til en måned, måske endda længere, det afhænger af vejret. Sol, tørke og varme tærer på dem.
Normal tror jeg ikke de lever over en uge.
Sommerfugles største fjende er tørke.
De dør på ½ dag, om de ikke får noget at drikke.
En typisk års cyclus i Danmark vil være:
Imago klækker 26 maj lægger æg til 5 juni, dør så
æg lagt 1 juni bliver larver 8 juni
forpupper sig 1 juli
puppen overvinter klækker næste år i slutningen af maj.
I Mellemeuropa f. eks. i Alsace, Frankrig, klækker 2. generation ca 15 juli.
I Sydfrankrig flyver første generation midt i April. 2 generation i juni og tredie i august. +- 20 dage.
|
|
|
#47
|
Commented 06/30-2011 at 19:15 by Jens Stolt
jeg kan iøvrigt meddele, at det ikke går godt med æglægningen, der er endnu ingen æg kommet.
MEN jeg er også grov, og har ikke fundet en svovlrod til dem. Det er ellers det bedste.
Jeg har hidtil prøvet med skvalderkål, som de er fodret op med.
Skvalderkål, kvan, svovlrod lugter ens i min næse.
Men jeg kan godt huske fra tidligere, hvor svært det var at få dem til at lægge på andet en svovlrod.
Ikke engang kvan gad de, de slambeter.
Måske må jeg bide i det sure æble og køre til Holmegård, så kunne man jo også fotografere et par iriser, selvom lyset er dårligt og banansplatten eksploderet i bilen i Polen.
|
|
|
#48
|
Commented 06/30-2011 at 20:01 by Aynia Brennan
Modellererene er ikke så samarbejdesvillige.

|
|
|
#49
|
Commented 06/30-2011 at 20:07 by Aynia Brennan
Jeg prøvede, at fotografere en præpuppe.

|
|
|
#50
|
Commented 06/30-2011 at 20:24 by Erni Boesen
he he Aynia...den ligner en der har fået for meget solarie...men super spændende projekt i har gang i...og hvor er de søde og flotte at se på....både larverne og svalehalerne.
Det bliver spændende om parringen lykkedes. Håber vi får lov at følge projektet 
|
|
|
#51
|
Commented 06/30-2011 at 22:01 by Erik Jensen
hej jens.
tak for en fyldest gørende forklaring af svalehalen.
mvh EJ.
|
|
|
#52
|
Commented 07/01-2011 at 08:26 by Jens Stolt
Update:
Machaonerne (som svenskerne siger) har fået morgen juice (10% honningvand).
Glaucuserne har spundet sig fast (de laver meget spind), og er ved at forpuppe sig.
|
|
|
#53
|
Commented 07/01-2011 at 12:37 by Jens Stolt
I skal lige se hvordan man fodrer sommerfugle.
Man tager:
En svalehale i venstre hånd.
En præparer nål i højre hånd. Et tyndt strå kan bruges, men det skal være tyndt.
En tobaksdåse med orange låg, - andet underlag kan bruges. MEN det er smart om sommerfuglen har noget farve at præge sig på, så bliver den roligere fra gang til gang, og kan til sidst vænne sig til at stikke snablen frem, bare ved at se dåsen. (det vidste I ikke, hva´?)
med nålen åbnes snablen ogh placeres i en dråbe honningvand, når snablen er dernede, sutter dyret, og man kan se den pulser i overfladespændingen. Efter 10 sec falder dyret til ro, og man kan lade den sidde i et minut eller så.
Derefter vil den begynde at flytte på sig, og man må gentage proceduren.
Læg mærke til, at jeg kolder ret langt inde på vingerne, blødt og venligt, ikke noget med at mase. Jeg låser nemlig vingemusklerne, og når de er låst, falder dyret til ro og kan nemmere håndteres skånsomt uden at komme til skade og blive ødelagt.
Ting hænger sammen hos insekter: Kan man flyve, så gør man det. Kan man ikke, men bliver i stedet tvunget til at spise, glemmer man flyvning og uro og nyder øjeblikkets nærvær med sukkersager.
Sagt på en anden måde: sommerfuglen tvinges ved fysisk påvirkning ud af en adfærd og lokkes med sensoriske stimuli ind i en anden.

|
|
|
#54
|
Commented 07/01-2011 at 12:43 by Jens Stolt
Jeg har fodret 100-vis af svalehaler på denne måde, og de bliver faktisk tamme. Forstået på den måde, at de kom flyvende hen til min hænder for at få mad.
Stor oplevelse.
også det at de faktisk kan lære!
Man kan se det svinder i dråben. Hannen drak 2 dråber i går, det er vel 2/10 ml.
Det er ikke helt ubetydeligt.
|
|
|
#55
|
Commented 07/01-2011 at 13:19 by Aynia Brennan
Det kræver koncentration at passe svalehaler.

|
|
|
#56
|
Commented 07/01-2011 at 13:21 by Jens Stolt
Kæft hvor ser jeg sur ud!
|
|
|
#57
|
Commented 07/01-2011 at 13:24 by Aynia Brennan
Men der sker noget med glaucus! Han har spundet en lille sikkerhedssele!

|
|
|
#58
|
Commented 07/01-2011 at 14:14 by Margaretha Liebmann
Sidder og tænker på, at det er egentlig på denne måde, som ungerne skal fodres med kundskaber i skolen - små og spændende dryp, garneret med gode fotos (og måske også mindre gode...) og i et tempo, så selv tumberne kan være med og lære sig noget. Skolelæreren har vist ikke levet forgæves 
|
|
|
#59
|
Commented 07/01-2011 at 14:19 by Jens Stolt
Det var sådan, jeg gjorde.
|
|
|
#60
|
Commented 07/02-2011 at 21:27 by Aynia Brennan
I morges er han begyndt at se ud som om en rigtig puppe.

|
|
|
#61
|
Commented 07/02-2011 at 22:11 by Jens Stolt
ja, og nu ser den ud som en rigtig puppe. Taget lidt skråt ovenfra, stacket af 3 billeder:

|
|
|
#62
|
Commented 07/02-2011 at 22:30 by Jens Stolt
jeg benyttede lige lejligheden til at fotografere en aktiv larve:

|
|
|
#63
|
Commented 07/02-2011 at 22:36 by Jens Stolt
Og, her mens den æder:

|
|
|
#64
|
Commented 07/07-2011 at 08:00 by Erni Boesen
Super spændende læsning og billeder...og så er det første gang jeg hører om en tam sommerfugl...det er sg da vildt at det kan lade sig gøre...
Nå men hvordan går det nu....har de det godt...blev den "gravid"...har i fået æg...fortæl fortæl 
|
|
|
#65
|
Commented 07/07-2011 at 08:41 by Margaretha Liebmann
Jeg kan godt lide de øjenpletter - den får et pragtfuldt, lidt livstræt udseende, den kære larve. Og så de fede fødder! Sikke en tegneseriefigur der kan laves!
|
|
|
#66
|
Commented 07/07-2011 at 09:21 by Jens Stolt
Det går ikke godt. Jeg kan ikke få machaon hunnen til at lægge æg.
Jeg har nærmest opgivet. Jeg ved ikke hvorfor, den ikke vil, men den sidder bare og glor.
|
|
|
#67
|
Commented 07/07-2011 at 10:11 by Aynia Brennan
Har du flyttet dem til drivhuset? Hun skal være varm.... (Jeg har læst det i din engelsk butterfly book). Du sku' ikke puttede hende i en lille kasse.
Kan du ikke genparre dem?
Måske er hun ikke tilfreds med skvalderkål! Du sku' finde noget andet til hende. De lægger æg på nye små bladde (hvis jeg husker rigtigt.)
|
|
|
#68
|
Commented 07/07-2011 at 21:45 by Kristian Graubæk
Vil det være muligt at præge svalehalerne til at lægge æg på f.eks. skvalderkål, hvis man gennem flere generationer kun har fodret laverne med skvalderkål? Eller vil en ændring af den primære foderplante tage rigtig rigtig mange generationer? Tænk på et scenarie der går på, at der er svalehaler i alle danske haver, der har skvalderkål? kunne det ik være fantastisk? :D :D :D
|
|
|
#69
|
Commented 07/07-2011 at 23:35 by Jens Stolt
jo, jeg har også tænkt de tanker. En herlig vision
Men den duer ikke.
Der er en grund til at svalehaler er, som de er, og hvis man nu avlede en stamme frem, der var præget på skvalderkål, ville disse gener flyde ind i de naturlige bestande.
Måske ville det være godt, måske ikke.
Menneskene tager for mange af den slags chancer.
"....Det mindste blad at sætte på en nælde"
|
|
|
#70
|
Commented 07/08-2011 at 08:23 by Erni Boesen
hvor ærgeligt at de "strejker"...er det første gang du forsøger dig med sådan et eksperiment på svalehaler??..eller er det bare dem her der opfører sig mærkeligt?.....nå..men uanset så er det inspirerende, lærerigt og også hyggeligt med sådan en tråd...så tak for det 
|
|
|
#71
|
Commented 07/08-2011 at 10:08 by Jens Stolt
Jeg har avlet svalehaler mange gange, med succes.
Denne hun er lidt "svag i det".
|
|
|
#72
|
Commented 07/08-2011 at 11:02 by Kristian Graubæk
Hmm... ja, det duer nok slet ikke, hvis man præger dem og efterfølgende at de blander sig med de helt naturlige.. :/
|
|
|
#73
|
Commented 07/08-2011 at 17:40 by Jens Stolt
UPDATE:
Machaon hunnen er blevet kælet for og fortryllet med kærlige ord og har lagt ET æg.
Nu er den blevet fodret igen, og sidder på planten og tænker sig om.
Der er nu 3 glaucus pupper og en løsgående grøn larve, der æder vældigt.
Glaucus siges jo at enten overvintre eller komme i 2. generation, så man kan ikke vide, hvor heldig jeg er med dem.
|
|
|
#74
|
Commented 07/08-2011 at 18:34 by Erni Boesen
Jamen der kan man bare se hvad kærlighed kan gøre...tillykke....godt gået 
|
|
|
#75
|
Commented 07/10-2011 at 08:50 by Aynia Brennan
Et æg på bladet og flere på nettet!... og det er ikke så godt.

|
|
|
#76
|
Commented 07/10-2011 at 08:57 by Jens Stolt
Det ser ud til at hunnen har opgivet sin æglægningsvægring og er begyndt at lægge her og der.
Et æg er lagt på foderplanten (skvalderkål), som ikke er foderplanten, men en dårlig erstatning, og 6 er lagt på burets netsider.
Og der kan vi ikke have dem, så bliver de små larver væk. Æggene skal flyttes, så de små larver kan bo i et meget mere kontrolleret miljø.
Det er ikke så nemt at flytte æg, der er limet på nettet med solid svalehale lim. Det er en ,dobbeltsidig operation, so to speak: man maler æggene med en pensel med vand indefra og prøver at trykke dem ud i en opsamlings box.
Net med små svalehaleæg er noget underligt noget at fokusere på, se og arbejde igennem.
men det gik, vi fik bjærget alle 7 æg.

|
|
|
#77
|
Commented 07/10-2011 at 09:02 by Jens Stolt
Nu har hunnen fået sin morgen juice, og blev ganske livlig af det. Den prøvede endda at undfly og fløj rundt i køkkenet.
Jeg har lavet ny juice til den, den gamle forsyning var gæret og blevet til mjød. Det har den ellers fået de sidste par dage.
Vejret er godt til æglægning i dag.
|
|
|
#78
|
Commented 07/10-2011 at 09:04 by Jens Stolt
parret den 27. juni, æglægning påbegyndt 8. juli. Det er tankevækkende lang tid.
|
|
|
#79
|
Commented 07/10-2011 at 09:26 by Aynia Brennan
Vi snakker altid om hende, med hvad med ham? Han har gjort sin sommerful-pligt....
|
|
|
#80
|
Commented 07/10-2011 at 09:30 by Jens Stolt
Ja HAM!
Ja han har det ikke så godt.

|
|
|
#81
|
Commented 07/10-2011 at 09:34 by Aynia Brennan
Måske er han gået i sommerfugl-himmel, hvor han drømmer af svalehalekvinder og skvalderkål?!

|
|
|
#82
|
Commented 07/10-2011 at 17:38 by Søren Nancke
Skulle du ikke starte en ny tråd Jens, er denne ikke ved at være lidt tung.
Og så kommentar til 56, som ingen har turde kommentere JO
|
|
|
#83
|
Commented 07/10-2011 at 19:34 by Jens Stolt
Denne tråd når snart sin logiske slutning.
I mellemtiden har jeg udvidet gesjæften og indraget udestuen i projektet.
Det var udmærket, der trængte til at blive ryddet op.

|
|
|
#84
|
Commented 07/12-2011 at 22:11 by Peter Møllmann
1 stk "lady from Pennsylvania" waiting for a mate?, 7 pupper endnu hos mig

|
|
|
#85
|
Commented 07/12-2011 at 23:14 by Aynia Brennan
Tillykke med hende! Hvad skal du gøre med dem? Det samme som Jens ..parre dem?
|
|
|
#86
|
Commented 07/12-2011 at 23:22 by Jens Stolt
Fedt nok Peter, så regner jeg med at mine begynder, at komme de nærmeste dage.
|
|
|
#87
|
Commented 07/13-2011 at 11:01 by Peter Møllmann
Tak Aynia, ja hun er meget smuk, lad os se om de er til noget, gad vide hvad der skal til for at få hunnerne til at lægge æg?, hvis det lykkes med en parring

|
|
|
#88
|
Commented 07/14-2011 at 09:11 by Aynia Brennan
Peter,
Varme (25 grader), mad og blade! Mad betyder "honey water". Jenses bog siger ikke noget om amerikanske sommerfugle... kun the Common, Corsican and Scarce Swallowtails. Men jeg tror, det ku' være lidt sværere med glaucus, måske er de nødt til at flyve.
http://www.raisingbutterflies.org/papilio-glaucus-glaucus/
Peabody Research Yale university siger om amerikanske svalehaler... "P.glaucus need to be walked repeated up a flat leaf of Liriodendron!!!!"
Jeg tror ikke altid på "akademisk forsning"!
Hvad siger ham som gav dig larverne?
Måske kan du skrive i tråden, hvad der sker med dem.!
|
|
|
#89
|
Commented 07/14-2011 at 20:07 by Jens Stolt
De skal ialtfald have honningvand!
10% honing i vand. Ikke tykkere.
Fodres 2 gange dagligt, mindst.
Hvis det er varmt skal man passe på om de dør af tørst.
Nå men nu har jeg ellers hele livs cyklusen.
Voila! Papilio machaon:

|
|
|
#90
|
Commented 07/14-2011 at 20:15 by Kim Jespersen
Hvor er det yndigt jens, god serie.
|
|
|
#91
|
Commented 07/14-2011 at 20:15 by Aynia Brennan
#89
Holy shit! (and I never swear!!)
Wow.... ! Hvad kan jeg sige!!!!!!?????!!!!!???!!
Er der en Thumbs up i tråder?!!!!
Din bog siger kun at fodre dem en gang dagligt... men jeg er ikke enig med det.
|
|
|
|
|
#93
|
Commented 07/15-2011 at 01:31 by Kim Jespersen
#89 kunne være fint med tid..... hvor mange dage uger, men kan godt se at det er svært at lave uden at ødelægge resten
|
|
|
#94
|
Commented 07/15-2011 at 02:03 by Jens Stolt
tid og tid.
Det varierer jo alt efter hvormange generationer den kommer i.
Puppestadiet er også diapause stadiet.
Dvs man kan skrive:
maj/juni på de voksne
juli larve
august-> maj puppe
men puppestadiet kan også blot tage 10 dage, og hvor er vi så henne?
|
|
|
#95
|
Commented 07/15-2011 at 08:10 by Erni Boesen
Det er simpelthen flot arbejde du der har lavet....super ...
Jeg sidder dog og tænker på om du har billede af et æg også??...
og på om det er en ide at rykke den døde svalehale lidt ud i cirklen og den der er ved at pumpe sig op..lidt ind i cirklen...sådan at øjnene kommer ind i den bagved liggende ring..ligesom de andre ...hmmm ...og måske også puppen en lille bitte smule ud 
|
|
|
#96
|
Commented 07/15-2011 at 12:16 by Jens Stolt
jo æg har jeg, og også flere larvestadier, det kunne være man skulle fedte dem ind i en ny version:

|
|
|
#97
|
Commented 07/15-2011 at 13:18 by Lars Søjberg Madsen
Jeg synes det er et rigtigt flot og informativt billede i #89 Jens.
|
|
|
#98
|
Commented 07/15-2011 at 13:21 by Lars Søjberg Madsen
Og jo; ægget bør da også være med. Larven opstår jo ikke af den døde sommerfugl (Papilio phoenix?).
|
|
|
#99
|
Commented 07/15-2011 at 14:09 by Jens Stolt
ja, så må vi have ægget med i næste version.
Men så for søren, der er klækket endnu en machaon! Den sidder og tørrer vingerne nu. Her er den fotograferet på puppehylstret.

|
|
|
#100
|
Commented 07/15-2011 at 14:31 by Jens Stolt
Og her kommer vi lige tæt på.
Billedet nedskaleret fra 3800 til 800 pix.

|
|
|
#101
|
Commented 07/15-2011 at 17:17 by Peter Møllmann
Fik filmet lidt på machaon i Loftahammer for to uger siden, resultatet kan ses på youtube her: http://www.youtube.com/wa... , 2 stk kom flyvende mens jeg filmede de små larver på kvan.

|
|
|
#102
|
Commented 07/15-2011 at 20:19 by Lars Andersen
Ja, tillykke med din flotte film.
|
|
|
|
|
#104
|
Commented 07/16-2011 at 12:26 by Jens Stolt
Åh mange tak Margaretha...
Så nu er den blevet filmet efter alle kunstens regler og lumske trick.
OG... udsat i naturen, hvor den lykkeligt fløj bort i Nordlig retning.
Så venner, vi har en svalehale løs på Sydsjælland. En uparret hun desværre.
Her er den på en blomst i haven inden den stak af.

|
|
|
#105
|
Commented 07/16-2011 at 20:33 by Søren Nancke
Hva så Jens, er der en 20'er, til den der først kommer med et billede af den
Det er da en konkurence der vil noget 
|
|
|
#106
|
Commented 07/16-2011 at 20:57 by Jens Stolt
ja, jeg sætter gerne en 20ér på højkant.
og dyret kan godt kendes på sine mærkelige sorte bestøvning.
|
|
|
#107
|
Commented 07/19-2011 at 17:44 by Rune Bjerre
#89 er godt nok fed, Jens! Men enig med flere i at ægget mangler.
|
|
|
#108
|
Commented 07/21-2011 at 18:56 by Jens Stolt
OK så er der klækket en glaucus, en stor fed han.
Selvom puppen var mindre en machons er dyret større, vingerne er større i forhold til kroppen.
Vi er oppe i noget 10 cm noget.

|
|
|
#109
|
Commented 07/21-2011 at 19:14 by Jens Stolt
Så sidder jeg og laver billeder af den. Den var fotogen og sad meget mere roligt end machaonerne gjorde.
Her er undersiden bagved en blomst.

|
|
|
#110
|
Commented 07/21-2011 at 19:33 by Jens Stolt
Og oversiden.
Fint nok dyr, men alligevel, machaon er meget flottere.

|
|
|
#111
|
Commented 07/26-2011 at 16:41 by Jens Stolt
Så lykkedes det. 20ende forsøg.
Det handler om varme. Jeg satte dem ud i ændernes flueskab i udestuen i solskin, så fræsede de rundt og blev ivrige.
Håndparing lykkedes første gang og de sidder nu sammen derude. Hannen ligger som død, det er nok vældigt stimulerende for ham.

|
|
|