|
|
#1
|
Commented 01/12-2011 at 19:07 by Aynia Brennan
Jeg hader sardiner!!! Urggh...
|
|
|
#2
|
Commented 01/12-2011 at 19:09 by Margaretha Liebmann
Det er da bare at knappe en dåse op...Bare ikke sardiner i tomatsovs.
|
|
|
#3
|
Commented 01/12-2011 at 19:19 by Jens Stolt
Det er ellers lige hvad jeg har på lager. Og sådan en har jeg fundet frem for ligesom at øve mig lidt.

|
|
|
#4
|
Commented 01/12-2011 at 19:39 by Jørgen Dam
Herligt foto - og så står den knivskarpt. Og så er den langtidsholdbar.
|
|
|
#5
|
Commented 01/12-2011 at 19:43 by Jesper H. Andersen
ja, og så kan den lagres 2 år endnu!
(Jens, hvis du keder dig har jeg 25 kubikmeter træ som skal saves, - fri kost!)
(Aynia/Margaretha, I har ret, sardiner er ikke menneskeføde!)
|
|
|
#6
|
Commented 01/12-2011 at 19:51 by Jack Jessen
Velbekomme Jens !! :o)
|
|
|
#7
|
Commented 01/12-2011 at 19:53 by Lars Andersen
Jeg elsker sardiner, helst dem i olie. Men elsker også de tørrede som man spiser som snack i Sydeuropa på den lokale bar, turisterne hader dem. I Bolivia får man dem i friture, mums!

|
|
|
#8
|
Commented 01/12-2011 at 20:02 by Jørgen Dam
Sardiner i olie er en prægtig spise. I tomatsauce går de an - og som tørrede snacks er de helt i top. Altså om det er mig, der skal bedømme smag og behag. Sådan er der så meget: Nogen kan lide moderen - andre datteren - og så bliver de gift begge to.
|
|
|
#9
|
Commented 01/12-2011 at 21:27 by LeifB
Hmmm... er I ved at få kuller af den lange vinter - eller er det blot agurketid?

|
|
|
#10
|
Commented 01/12-2011 at 22:53 by Lars Andersen
Genialt med agurken, den passer fint til sardiner i olie, så mangler der bare lidt løg, rødbede, kapers, limepickles og lidt salatblade samt lidt brød uhmm.
|
|
|
#11
|
Commented 01/13-2011 at 02:11 by Jens Stolt
Løg?
|
|
|
#12
|
Commented 01/13-2011 at 07:59 by Jørgen Dam
Her allerede på morgenkvisten sidder man og bliver helt lækkersulten. Hvad mon ville passe sig at drikke hertil, om nydelsen skulle udsættes til enten frokost eller middag. Ja man kunne vel også snuppe sig disse delikatesser som et af de vigtige mellemmåltider.
(Pludselig tegner sig denne ellers gode dag til at blive ikke bare god, men rigtig god).
|
|
|
|
|
#14
|
Commented 01/13-2011 at 10:40 by Margaretha Liebmann
Det er gråt ude, jeg tror at en dulmende røllikedram vil være godt til.
|
|
|
#15
|
Commented 01/13-2011 at 15:37 by Jørgen Dam
Røllikesnaps er nok et godt valg, idet den græske læge Dioscarides for et par tusind år siden gav rølliken tilnavnet "soldaterurt", fordi den af soldaterne blev brugt til sårbehandling og som middel mod diarré.
Efter at have set den film, Lars linker til, har jeg fået endnu mere lyst til lidt sardin - andre vil måske få ekstra brug for røllike.
|
|
|
#16
|
Commented 01/13-2011 at 18:51 by Jens Stolt
I mine unge dage var jeg ofte på jagt-ekspeditioner, med båd og skydepram, et par dage afsted i weekenderne i august/ september.
Sardiner og tørt franksbrød var hovednæringen til frokost og svenske kødboller i vildtsauce på dåse var aftensmad. Det giver en et særligt forhold til sardiner, som jo virkelig smager utroligt godt, når man er meget sulten. Jeg kan huske vi sad og tørrede olien i dåserne op med franskbrødet.
|
|
|
#17
|
Commented 01/13-2011 at 18:56 by Jens Stolt
Røllike, kaldte min botaniklærer (Anfred Pedersen) for wundurt, sårurt. Han fortalte at den spredtes fra soldaternes tasker, de havde den med.
Jeg har siden testet den på mine børns og mine småsår. Det virker. Der går ialtfald ikke betændelse i sårene. Desuden skal man ikke kimse af placebo/ heksedoktor- effekten på børn.
|
|
|
#18
|
Commented 01/13-2011 at 19:22 by Margaretha Liebmann
Da jeg var lille samlede jeg røllikeblomsterhoveder i store mængder og solgte dem tørret til apoteket, de blev meget brugt dengang. Og såmænd stadigvæk. Det er en god plante.
|
|
|
#19
|
Commented 01/13-2011 at 19:33 by Jens Stolt
Vi skal lige have et billede af nogle sardiner i olie.

|
|
|
#20
|
Commented 01/13-2011 at 21:05 by Lars Andersen
Åh sardiner sardiner! Så nu skal vi ha lidt sødt i stedet.

|
|
|
#21
|
Commented 01/13-2011 at 21:08 by Jens Stolt
Hvad fanden er det for noget luftigt noget, Lars?
Det minder mig om nogle brylupper, jeg har været til, hvor alt var så fint så fint. Og man måtte sidde og æde chokoladen for ikke at dø af sult.
|
|
|
#22
|
Commented 01/13-2011 at 21:24 by Lars Andersen
Ok Jens, så går vi lidt tilbage til fisk og hav igen, her lidt "fruit de mar".

|
|
|
#23
|
Commented 01/13-2011 at 22:24 by Jens Stolt
Det kan jeg bedre forholde mig til. Der er i det mindste noget grovfoder, som nabobonden sagde, dengang jeg havde grise.
Grovfoder skal man ikke kimse af.
|
|
|
#24
|
Commented 01/14-2011 at 06:26 by Lars Andersen
I indlæg #22 skrev jeg havretten forkert, det hedder; "Fruits de Mer".
Der er nået sydlandsk over sardiner, så her et foto taget engang tilbage i Puerto de Morgan, Gran Canaria februar 2003 med et digital Canon Powershot, som dengang kostede over 6000,-dkr for en alukassse med 2M pixel.

|
|
|
#25
|
Commented 01/14-2011 at 06:31 by Lars Andersen
Jeg er ikke god til at huske lokalnavne, havnebyen på Gran Canaria hedder Puerto de Mogan!
I nærheden på en lokal bar i Arguineguin fik vi tørrede Anjoser eller var det Sardiner sammen med peanuts til kaffen.

|
|
|
#26
|
Commented 01/14-2011 at 13:07 by Frank Joe
Trådstarteren ville her ha' sagt "for kraften":
Dette er en naturfotoside, så eventuelle sardiner bør fotograferes anderledes. Her et forslag med en anden art som model - )

|
|
|
#27
|
Commented 01/14-2011 at 22:02 by Aynia Brennan
Hvad er det med sardiner???!!!!
Have you all gone mad or something???!!!!!!
|
|
|
#28
|
Commented 01/14-2011 at 22:31 by Margaretha Liebmann
Nej, Aynia, men det er lortevejr ude og alle sidder og småkeder sig! Og når man gør det, opstår paraller 
|
|
|
#29
|
Commented 01/15-2011 at 00:30 by Frits Thomsen
Nu er det snart forår... så kan vi selv gå ud og fange en "sardin"...

|
|
|
#30
|
Commented 01/15-2011 at 00:31 by Frits Thomsen
en undermåler...

|
|
|
#31
|
Commented 01/15-2011 at 00:41 by Jens Stolt
Udmærket billede Frits.
Men så er spørgsmålet om man helst vil have en godt billede af en lille fisk, eller et dårligt billede af en stor fisk?

|
|
|
#32
|
Commented 01/15-2011 at 01:06 by Jens Stolt
Efter jeg så Franks billede af de mange fisk under vandet, kom jeg i tanker om, at jeg faktisk har et undervandskamera, jeg kan bare ikke finde det. Der skal nok ledes dybt i skufferne.
Men huset fandt jeg. Altså det vandtætte hus til kameraet.

|
|
|
#33
|
Commented 01/15-2011 at 05:59 by Lars Andersen
Det er godt Jens. Her ses et undervandskamera i aktion i en lille å ved Lille Salby november 2009 hvor Peter Møllmann filmer en havørred på vej op til gydepladsen.

|
|
|
#34
|
Commented 01/15-2011 at 06:31 by Lars Andersen
Da vi ikke har Sardiner i danske farvande må vi nøjes med lidt Havørred. Her står hannen og venter på gydepladsen.

|
|
|
#35
|
Commented 01/15-2011 at 06:41 by Lars Andersen
Når en havørred bliver skræmt, gemmer den sig under brinken. På et tidspunkt vade jeg op ad åen og fandt hannen under brinken, der kunne jeg liste hånden ind under den og ade den på bugen, jeg kunne også havde taget den i gællerne, men jeg ved den er fredet på denne tid af året, og så smager de ikke særligt godt. Peter filmede Havørred, som i ser i indlæg #33; http://vimeo.com/7851673...
Her mit bedste foto af hunnen på vej op.

|
|
|
#36
|
Commented 01/15-2011 at 10:39 by Margaretha Liebmann
Se det er et helt andet kaliber - nu er vi ved at være der...
|
|
|
#37
|
Commented 01/15-2011 at 11:34 by Jack Jessen
Ja mums de sidste par billeder, vil jeg hellere have serveret på middagsbordet istedet for sardiner; Dertil en god flaske kold hvidvin til på en varm, solrig, og stille dag i haven uden insekter. ;o))
|
|
|
#38
|
Commented 01/15-2011 at 21:53 by Jesper H. Andersen
FISK! - HVOR?
(ja undskyld, jeg kom til at nævne Jens's sardin...)

|
|
|
#39
|
Commented 01/15-2011 at 22:57 by Aynia Brennan
Jesper..... Wow. Er det din kat? He's gorgeous!
|
|
|
#40
|
Commented 01/15-2011 at 23:02 by Jesper H. Andersen
Got damit Anya!
It's a SHE... overvægtig, doven, fældende og desværre ikke vores.
Look at my Flickr stream if you like more of that lopperede.
(I'm fan of the julekalender!)
|
|
|
#41
|
Commented 01/16-2011 at 14:06 by Jens Stolt
Katten ser ud, somom den har levet af sardiner i tomat.
Nå men nok om det, vi skal tilbage til trådens emne: Fotografering af en sardin.
Og hvad så? Hvor finder man sardiner og hvordan fanger man dem? så man kan fotografere dem, eller skal man ligefrem ud at svømme i vandet?
For at finde svar på disse spørgsmål fandt jeg "Fiskebogen" frem. Det hedder den, fordi det var min søns godnathistoriebog i hans tidlige barndom, mellem 3-6 år. Han lærte i den periode alle fiskene, og hvordan man fangede dem.
Nå. Man hvad kan "Fiskebogen" hjælpe med?

|
|
|
#42
|
Commented 01/16-2011 at 14:16 by Jens Stolt
Fiskebogen fortæller os 2 vigtige ting, om det er nok, vil tiden vise. Men den fortæller os HVOR der findes sardiner. Og det er lige fra den Engelske Kanal, gennem Middelhavet og det Ægiske hav til Sortehavet. Det er et temmeligt stort område, men lur mig om ikke forekomsterne i den Engelske Kanal er sommerforekomster, så dem kan vi udelade.
Desuden findes der Sardiner ud for Syd Afrikas og Chiles/ Perus kyster.

|
|
|
#43
|
Commented 01/16-2011 at 14:26 by Jens Stolt
Fiskebogen fortæller også HVORDAN man kan fange sardiner.
Fx antydes hvilke bådtyper og net og hvordan nettet skal sættes, meget vigtigt er, at jeg nu får at vide, at det er "flyde garn", altså garn der flyder i en vis afstand fra overfladen. Ligesom med sild. Og sådan nogle garn har jeg faktisk.
Jeg har også diverse gas og petroleumsdrevne glødenets-lamper, der kan bruges til at tiltrække fiskestimerne.

|
|
|
#44
|
Commented 01/16-2011 at 15:17 by Jens Stolt
Se her. Her er fx min oldefars petromax. Den brugte de til at blusse ål med. Den duer nok også til sardiner. Den mangler glødenettet, og det er ikke så godt, for de er svære at skaffe i vore dage. Måske har jeg nogen, et eller andet sted ude i værkstedet eller "fiskerummet"?

|
|
|
#45
|
Commented 01/16-2011 at 15:18 by Aynia Brennan
Jens, du har en båd!
Are you thinking of sailing halfway round the world to Chile and Peru to catch and photograph sardines??!!

|
|
|
#46
|
Commented 01/16-2011 at 17:15 by Lars Andersen
Ja, måske kan jens være heldig at se sardinerne lige under overfladen. Her fra en havn på Gran Canaria i februar 2003

|
|
|
#47
|
Commented 01/16-2011 at 17:28 by Jens Stolt
Det er ikke sardiner, Lars. Jeg tror det er multer.
og Aynia, turen er nok for lang og på for meget dybt vand til den båd.
|
|
|
#48
|
Commented 01/16-2011 at 17:36 by Lars Andersen
Du har måske ret, det er nok Multer.
|
|
|
#49
|
Commented 01/16-2011 at 17:55 by Jens Stolt
Eusto umu pescador par na sardinhas.
|
|
|
#50
|
Commented 01/16-2011 at 18:00 by Jørgen Dam
Sardin i olie er godt - men sammenlignet med multe er den intet. Multe er én af de lækreste fisk at tilberede, der efter min ringe mening findes.
For vel en 25 år siden fik jeg to af arten i mine garn her ud for Espergærde. Herligt at fange dem, men at spise den fisk, gjorde, at man kunne høre englene synge.
Læbemulte kaldtes de fisk, jeg fik med hjem den gang.
Jeg viser et billede af arten, som jeg har fundet på nettet. og mon ikke de multer, der lever i Middelhavet, snupper sig mangen en sardin?
(Det hænder, at multen ligger hos vore fiskehandlere her til lands - da anbefales det at købe, hvad er er, tilberede dem som. f.eks laks - det vil I ikke fortryde).

|
|
|
#51
|
Commented 01/16-2011 at 18:29 by Lars Andersen
Multe er en delikatesse, mums! En af mine venner oppe i skagen fangede den på nordstranden, og jeg tilberedte den. En af mine bedste fiskeoplevelser, men det var lidt af et arbejde at rense den for skæl!
|
|
|
#52
|
Commented 01/16-2011 at 18:35 by Lars Andersen
Jens você acredita que o suficiente, você vai pescar umas sardinhas?
|
|
|
#53
|
Commented 01/16-2011 at 19:54 by Jens Stolt
Hvad for noget Lars? Hvad betyder det? "acredita que o suficiente", om jeg tror jeg fanger sardiner?
Ja fandeme! Ellers bliver jeg sur.
Jeg er ved at gøre grejet klar. Har fundet garn og kluns frem.

|
|
|
#54
|
Commented 01/16-2011 at 20:02 by Jens Stolt
Men altså. jeg oplevede noget pudsigt. De kæppe som nettet havde hængt på, siden jeg brugte det sidst i 2001, var blevet helt ormædte, og pulveriserede fuldstændigt til støv.
Host host. Det betød så også at nettet var helt rodet sammen i en pærevælling.
Desuden var det fuld af edderkopper.
Jørgen. Vedr. multer. Der var mange i Isefjorden, hvor jeg fiskede dengang, man så dem allevegne. Men de var svære at fange. Jeg fangede kun 2-3 stykker i løbet af 4-5 år. Men de var gode at spise. Ingen ben og en god smag. Jeg dampede dem med dild og citron; og ligesom dig, køber jeg dem hvergang fiskemanden har dem.
De har iøvrigt en kråse, som en anden høne.

|
|
|
#55
|
Commented 01/16-2011 at 20:04 by Lars Andersen
Sim Jens, provavelmente vai ter sucesso no zeloso você colocar no desafio!
|
|
|
#56
|
Commented 01/17-2011 at 00:37 by Frank Joe
Você deve sair para o grande mundo
|
|
|
#57
|
Commented 01/17-2011 at 00:51 by Frits Thomsen
Jens .. jeg har en fuldt funktionsdygtig Petromax .. med glødenet og det hele :)
Den er til salg ...
|
|
|
|
|
#59
|
Commented 01/17-2011 at 11:04 by Jens Stolt
Fritz... En petromax. Den skal du ikke sælge, den er utrolig god til natlige ting, hvor der kræves meget lys.
Desuden vil jeg ikke købe den, for de har forbudt at blusse ål, de slamberter, og jeg har 2-3 gaslamper.
|
|
|
#60
|
Commented 01/20-2011 at 15:37 by Frank Joe
Når det nu skal være fisk, hvorfor så ikke sild - de lækre?
Det er mere efter min smag 

|
|
|
#61
|
Commented 01/20-2011 at 15:48 by Jens Stolt
Frank, du er vist ved at køre dig selv op til ting og sager....
|
|
|
#62
|
Commented 01/20-2011 at 15:53 by Jens Stolt
jeg har iøvrigt besluttet at fotografere, eller prøve på at fotografere verdens mest berømte sommerfugl, ved samme lejlighed.
Monarken:

|
|
|
#63
|
Commented 01/20-2011 at 16:42 by Lars Andersen
tsk tsk. Fisk og sommerfugle? Uhmm, lækre piger, sardiner og monark? Måske er det et eller anden sted hvor der er muligt at se dette fænomen på samme sted? Måske Gran Canaria eller Tenerifa? Her en Monark fra Bolivia.

|
|
|
#64
|
Commented 01/20-2011 at 16:45 by Lars Andersen
Her en monark mere fra Bolivia.

|
|
|
#65
|
Commented 01/20-2011 at 16:49 by Lars Andersen
Her sidder den lidt mere på skrå.

|
|
|
#66
|
Commented 01/20-2011 at 17:00 by Jens Stolt
ja, hvor mon man finder det? ikke i Transsylvanien, ikke i Irland. Men hvor så?
|
|
|
#67
|
Commented 01/20-2011 at 22:43 by Frank Overgaard Nielsen
nå det var lige før jeg ville tilslutte mig Aynia´s indlæg #27
"Have you all gone mad or something"
men jeg ser i er kommet til jer selv med nogle monarker!
her et ældre canadisk eksemplar

|
|
|
|
|
#69
|
Commented 01/20-2011 at 23:00 by Lars Andersen
Nu findes der også små bestande af Monarker i Portugal og Spanien.
|
|
|
#70
|
Commented 01/20-2011 at 23:01 by Jens Stolt
Svampedyr? De bor vel i tykmælken?
|
|
|
#71
|
Commented 01/20-2011 at 23:02 by Jens Stolt
Det er nok ikke helt samme lokalitet som Sardinerne.
|
|
|
#72
|
Commented 01/20-2011 at 23:07 by Frank Joe
Svampedyrene var vel indover i #14 og #37 - den danske nationalret: "lad os sætte noget alkohol på bordet" )
|
|
|
#73
|
Commented 01/21-2011 at 09:18 by Lars Andersen
Kæmpe Silkeplante, Asclepias syriaca, Common Milkweed er værtsplante for Monark. Her ses planten i blomst med Monark oppe i venstre hjørne, og Monarkens larve nede i højre hjørne. Fotoet et taget i Coroico, Yungas, Bolivia i Januar 2005.

|
|
|
#74
|
Commented 01/21-2011 at 09:20 by Lars Andersen
Her larven tæt på, man kan ligefrem fornemme at det er en giftig sager, både planten og larven.

|
|
|
#75
|
Commented 01/21-2011 at 13:33 by Aynia Brennan
#63 Uhmm, lækre piger, sardiner og monark?!!!!
Looks like Jens is getting his nets ready... a net so big it could catch all three! He seems to be checking for holes so that the girls can't escape!

|
|
|
#76
|
Commented 01/21-2011 at 14:54 by Jens Stolt
He he Aynia.
We cant have that they escape, they can be hard enough to catch in the first place...
And BTW Aynia. More dodge tool, wide soft brush, ca 8% transparency.
|
|
|
#77
|
Commented 01/21-2011 at 15:00 by Frank Joe
Go Jens - GO
Jeg har også et par Monarker fra Costa Rica. Men jeg ville da ikke gå af vejen for et par europæiske!?!? Du må da ha nærmere lokalitet end Portugal/Spanien, Lars?

|
|
|
#78
|
Commented 01/21-2011 at 15:10 by Jens Stolt
Hvad, Frank, hvad med en hurtig beslutning. Flyet går imorgen, du kan nå det!
|
|
|
#79
|
Commented 01/21-2011 at 16:27 by deleted profil
Spanien, Portugal der må da være de der svalehaler også??, nå ja dem så jeg jo ;O)

|
|
|
#80
|
Commented 01/21-2011 at 16:30 by deleted profil
Også dem med de andre farver

|
|
|
#81
|
Commented 01/21-2011 at 16:33 by deleted profil
Men ok, hvis i nøjes med monarken, I skal bare dreje til venster når i kommer nord fra.
De ser sådan ud dernede ;O)

|
|
|
#82
|
Commented 01/21-2011 at 16:37 by Margaretha Liebmann
I guder, sikke nogle pralebilleder! Og hvor er de dog smukke.
Men hvor blir sardinerne af? Er den gamle mand ved havet ikke snart færdig med at rede garn?
|
|
|
#83
|
Commented 01/21-2011 at 16:44 by Jens Stolt
Ja, jeg skal jo lige finde dem først, altså sardinerne. Men så skal de også blive fotograferet på passende måde, både før og efter.
Bjarne: Svalehale, er nok for tidligt. Polyzena også. vi må se.
|
|
|
#84
|
Commented 01/21-2011 at 17:12 by Frank Joe
#78 - den skal lige konfirmeres af konen, banken og arbejdsgiveren i nævnte rækkefølge
Smukke billeder, Bjarne. Hvorfor har du ikke blæret dig med dem før?
|
|
|
#85
|
Commented 01/21-2011 at 22:29 by Aynia Brennan
Sommerfugle.... ho hum...!!!!????
Sardiner???!!! ho hum??!!!
Lækker piger....!!!?????? Hvor gammel er I???!!!!!! Hvor gammel er de piger???!!!!!
I think there is a red herring in here somewhere here!!
|
|
|
#86
|
Commented 01/21-2011 at 23:53 by Aynia Brennan
Det er fredag aften og jeg er hjemme alene!!
Hvad laver I??????!! Jeg vil gerne vide!!!!
|
|
|
#87
|
Commented 01/22-2011 at 06:02 by Lars Andersen
Aynia, vi drak lidt øl og besluttede os til at flyve en lille tur, nu sidder vi i cafeteria i lufthavnen og venter på flyet.

|
|
|
#88
|
Commented 01/22-2011 at 09:59 by deleted profil
I ligner et par indebhrændte bankrøvere på vej til en stat uden udleveringsaftale.
Og for at hævde det fotografiske islæt her på NP, Jens. Hvis du detail-dyrker dåser og tilsvarende appetitlige objekter yderligere, så sørg for, at lyset ikke overstråler kanterne.
God tur!
|
|
|
#89
|
Commented 01/22-2011 at 18:13 by Lars Andersen
Vi er kommet til et land, hvor der findes storke på taget, sjove planter ude i makien osv.

|
|
|
#90
|
Commented 01/22-2011 at 18:16 by Jens Stolt
Vi følte os også noget inde, eller udbrændte, efter kun 3 timers søvn. Jøsses dog. Jeg er først ved at komme mig nu, efter en middagslur på hotellet.
Men her er lækkert, her er appelsiner og citroner og jeg har spist grillede hestemakreller til frokost. Det er jo på vej mod sardinerne.
|
|
|
#91
|
Commented 01/22-2011 at 18:28 by Jens Stolt
Her er udsigten fra hotellet. Det er jo lidt kedeligt, men der er en flod og en appelsinplantage på den anden side.

|
|
|
#92
|
Commented 01/22-2011 at 18:41 by Jens Stolt
Og vi er på sporet af sardinen. De har dem med kartofler:

|
|
|
#93
|
Commented 01/22-2011 at 19:16 by deleted profil
Rystende, brug for guds skyld billed-stabilisatoren resten af dagen!
|
|
|
#94
|
Commented 01/22-2011 at 20:09 by Jens Stolt
Vi var jo lige kommet ud af flyet, og der ver en del turbulens. Bare spørg Frank.
Alt rystede. selv kameraet, og kroppen.
|
|
|
#95
|
Commented 01/22-2011 at 20:15 by Frank Joe
Her nyder Lars forretten til det føste "det smager af sardiner"-måltid!
De blev indtaget med udsigten til to storkepar på rede på nærliggende hustag.
12 grader i dag og 16 med sol i morgen - herligt, så er livet værd at leve igen!

|
|
|
#96
|
Commented 01/22-2011 at 20:43 by Aynia Brennan
Ost, rejer og øl!!!! Typisk dansk mad!!
|
|
|
#97
|
Commented 01/22-2011 at 20:45 by JH
God tur dernede, gutter !
Jeg ønsker jer held og lykke med motiverne og godt vejr !
|
|
|
#98
|
Commented 01/22-2011 at 22:52 by Tubas Løkkegaard
Må Jeres kort blive fyldt med skønhed 
|
|
|
#99
|
Commented 01/22-2011 at 23:06 by Lars Andersen
Det blev ikke den store fotosession, vi var trætte efter rejsen. Nu er vi i Silves, Algarve,Portugal.I morgen skal vi ud for alvor og fotograferer. Her bag resturanten hvor vi lige har siddet og hygget os.

|
|
|
#100
|
Commented 01/22-2011 at 23:23 by Aynia Brennan
You've found a sleepy little town by the look of things! And is that rain I see on the street?!
|
|
|
#101
|
Commented 01/22-2011 at 23:25 by Jens Stolt
ja its raining and cold. It smells like mid october in Denmark.
|
|
|
#102
|
Commented 01/23-2011 at 18:29 by Jens Stolt
Idag har det været kold og meget blæsende. 6 grader og vindstyrker 5-6 fra øst.
Sa vi har brugt dagen på at fotografere atlanterhavet og klippekysterne.
Det er ligegodt vældigt, det hav. Noget større end bøgestrømmen.
Her er vi på kysten, noget nær europas vestligste punkt. 100 m ned til havet. Vinden er ved at blæse os ud over kanten:

|
|
|
#103
|
Commented 01/23-2011 at 18:30 by Margaretha Liebmann
I skulle være blevet hjemme - her har solen strålet fra en skyfri himmel næsten hele dagen!!! Men det ser ellers enormt hyggeligt ud, dér på gadehjørnet.
|
|
|
#104
|
Commented 01/23-2011 at 18:33 by Aynia Brennan
Brrrrr!! Super photo!! But the waves are not very high!!!!!!!!!
|
|
|
#105
|
Commented 01/23-2011 at 18:40 by Jens Stolt
Her er et billede af nogle aldeles modbydelige skifer klipper. Modbydelige for skibsfarten, ikke for fotografen:

|
|
|
#106
|
Commented 01/23-2011 at 18:50 by Jens Stolt
Aynia. Det var fralandsvind og det tiltrods, var bølgerne ret store.

|
|
|
#107
|
Commented 01/23-2011 at 18:53 by Aynia Brennan
#106.. Det er bedre!!
Did you all have fun!? That is the important question.
Rocks look like they are asking to be Topazed when you get home!
|
|
|
#108
|
Commented 01/23-2011 at 19:04 by Frank Joe
Dette blev mit første skud i dag - udsigten fra min værelsesbalkon.
Hannen havde travlt med at imponere med sin knebren, og vise at han også ville ta' del i rengøringen. Hun var vist ikke imponeret!

|
|
|
#109
|
Commented 01/23-2011 at 19:08 by Aynia Brennan
Det første naturfoto!!!!! Men hvad er de?!!!! Jeg kender ikke mine fugle.
|
|
|
#110
|
Commented 01/23-2011 at 19:41 by Jens Stolt
Og et par klipper mere.
En ramme fra en hdr serie.

|
|
|
#111
|
Commented 01/23-2011 at 19:44 by Lars Andersen
I indlæg #106 står Jens og øver sig. Her situationen set bagved.

|
|
|
#112
|
Commented 01/23-2011 at 19:47 by Lars Andersen
her den røde strand ude ved atlanterhavet

|
|
|
#113
|
Commented 01/23-2011 at 19:49 by Lars Andersen
Her den røde strand set fra oven, imens Frank nervøst råbte at jeg skulle se at komme væk fra kanten.

|
|
|
#114
|
Commented 01/23-2011 at 19:50 by Jens Stolt
Aynia. Fuglene er storke. Hvid stork. Hans Christian Andersens romantiske storke.
|
|
|
#115
|
Commented 01/23-2011 at 19:54 by Aynia Brennan
#114. Jeg troede, at storke var altid hvide!...ikke sort og hvid.
Lars, jeg kan godt lide dine billeder. Det kunne være "the west of Ireland."
|
|
|
#116
|
Commented 01/23-2011 at 19:55 by Frank Joe
Samme strand som #112 men fra den modsatte synsretning og med lidt mere dramatisk himmel. Ét af flere til en HDR - her er klippepartiet lysnet separat.
#109 - et par storke

|
|
|
#117
|
Commented 01/23-2011 at 19:59 by Jens Stolt
stranden er for mørk. klippen er god. himmelen også
|
|
|
#118
|
Commented 01/23-2011 at 20:05 by Jens Stolt
der var fisk

|
|
|
#119
|
Commented 01/23-2011 at 20:09 by Lars Andersen
Ja, vi sidder med vores små bambuscomputer og kæmper med billederedigeringen af vores fotos. Her lidt kunst ved havet.

|
|
|
#120
|
Commented 01/23-2011 at 20:12 by Frank Joe
Flot fisk - godt du tog dykkerdragt og snorkel med
Nu skal vi bare ha' at vide hvad det er for en!
Her en appelsinlund fra i går, da jeg alene måtte afsted pga. "de to gamle drenges" sengetid var overskredet.

|
|
|
#121
|
Commented 01/23-2011 at 20:23 by Aynia Brennan
#116 This looks amazing like where I used to live in Ireland!
|
|
|
#122
|
Commented 01/23-2011 at 20:34 by deleted profil
Det er flotte landskaber og billeder.. ser frem til trofæerne.. de planlagte. I har vel stativ med!
|
|
|
#123
|
Commented 01/23-2011 at 20:40 by Frank Joe
#121 - I don't understand that you left then !?!?!?!
#122 - De planlagte har vi muligvis glemt at lave aftaler med! Men vi har det sjovt
Der er også gang i nattelivet!

|
|
|
#124
|
Commented 01/23-2011 at 22:49 by Lars Andersen
Nu har vi været ude og spise, hvor vi diskuterede hvor vi tager ud i morgen.

|
|
|
#125
|
Commented 01/23-2011 at 22:52 by Lars Andersen
Der er præsidentvalg i Portugal i dag, så derfor så kokken og vores tjener på tv.

|
|
|
#126
|
Commented 01/23-2011 at 22:59 by Jens Stolt
Her er lars ude på kanten. Og kanten er ligsom mere end en almindelig kant. Det er hele verdens kant. I altfald europas. Og der er langt ned og vinden er hård.

|
|
|
#127
|
Commented 01/23-2011 at 23:04 by Jens Stolt
Og Frank samme sted:

|
|
|
#128
|
Commented 01/23-2011 at 23:06 by deleted profil
Der er noget viking over ham Lars, han ser da også ud til at stå forholdsvis stabilt i hård vind.
|
|
|
#129
|
Commented 01/23-2011 at 23:52 by Frank Joe
Der skal mere end en smule orkan til at flytte Lars, men i træsko bekymrede hans atletiske spring on the egde mig i den grad.
Jeg gik i forældrerollen og kommanderede ham tilbage. "Jeg har styr på det, svarede han rapkæftet tilbage.
Lømlen skal komme tidligt i seng i aften, skal han )
|
|
|
#130
|
Commented 01/23-2011 at 23:58 by Lars Andersen
Og tidligt i seng jeg gik, glæder mig til at synge lidt morgensang for de natteravne i morgen tidligt.Og det skal de ikke glæde sig til,hæ. Her fra vores kysttur i dag.

|
|
|
#131
|
Commented 01/24-2011 at 07:18 by Lars Andersen
her Frank i aktion i gårs eftermiddags, det lykkedes ham at få våde fødder.

|
|
|
#132
|
Commented 01/24-2011 at 08:38 by Rune Bjerre
Det ser ud til at I har en fed tur!
Også fine billeder.
Men Jens få nu styr på dine horisontlinier... (#118)
|
|
|
#133
|
Commented 01/24-2011 at 09:10 by deleted profil
Jeg håber, at I får rettet dem op senere, horisonterne altså, og at billederne senere vil flyde ind i natur-galleriet i korrekt manipulerede udgaver. I er jo landet midt i foto-mekka lader det til. Husk nu at notere til beskrivelserne.
|
|
|
#134
|
Commented 01/24-2011 at 14:11 by Jens Stolt
Vi har jagtet sardiner idag. Så tager man selvfølgelig ned på en af fiskerihavnene, som der ikke er så mange af.
Men det går ikke godt. Vejret er virkeligt råddent. Blæst og kulde, og fiskerne her ikke været ude. Og hvis de har, hvad jeg tvivler på, for deres grejer var tørre, fanger de kun skaldyr.
Fiskeriauktionen, hvor hunde var forbudte, var gabende tom, og ligeså de små butikker langs havnen, der ellers skulle sælge fisk.
Vi besøgte et par af dem og fandt nærmest kun net med muslinger. Knivmuslinger og hjertemuslinger. Og nogle enkelte hummere og taskekrabber. Hummer koster 60 euro pr kilo. Det er ligegodt noget.
Her er en af de indeblæste sardinbåde:

|
|
|
#135
|
Commented 01/24-2011 at 14:17 by Jens Stolt
Her ligger sardin voddene på molen. Ude af brug, venter på bedre vejr. Jeg synes det er interessant, at de bruger en type "flydende vod".

|
|
|
#136
|
Commented 01/24-2011 at 14:24 by Jens Stolt
Vi var inde i en fiskebutik hos en sød dame, der gerne fangede hummere i bassiner til os, så vi kunne fotografere dem.
Her er tre slags skaldyr. Hummeren var en 2 kilos en, den var stor, og det er fornuftigt nok, at de har sat gummibånd om klosaksene.
Nu er lars og Frank ude at botanisere i "Nogle plantesamfund" som Lars siger. Men det gad jeg ikke, for der er ikke lys nok til at holde nogenting skarpt, så jeg har andre planer. Og det kunne fx være at fotografere den utrolige portvinskælder, som vi tilfældigvis er landet ovenpå.

|
|
|
#137
|
Commented 01/24-2011 at 14:32 by Jens Stolt
Den søde dame, som hed Ana Paula, havde en eneste fisk i butiken. Blandt nerider og anden agn gik denne røde ulk, eller hvad det nu er. Sjov nok at fotografere, men jo altså ingen sardin.
Nogen der ved, hvilken fisk det er?

|
|
|
#138
|
Commented 01/24-2011 at 20:41 by Lars Andersen
Her er den lidt tættere på.

|
|
|
|
|
#140
|
Commented 01/24-2011 at 20:54 by Lars Andersen
I Largos har man ikke mere travlt end der kan nås at feje foran ambulancen.

|
|
|
#141
|
Commented 01/24-2011 at 20:56 by Lars Andersen
Her Jens i færd med hummeren.

|
|
|
#142
|
Commented 01/24-2011 at 20:58 by Lars Andersen
Her var Frank og jeg på vej over øst på, her en appelsinmark på vejen.

|
|
|
#143
|
Commented 01/24-2011 at 21:03 by Lars Andersen
Vi kom til en gløft ned mod et åløb, her var der spændende planter.

|
|
|
|
|
#145
|
Commented 01/24-2011 at 21:08 by Lars Andersen
Her vilde Pinseblomster.

|
|
|
#146
|
Commented 01/24-2011 at 21:10 by Lars Andersen
Her Jordbærtræets blomster. Det er foderplanten for Charaxes jasius.

|
|
|
#147
|
Commented 01/24-2011 at 21:22 by Jens Stolt
Nej, Magaretha. Ingen sardiner, endnu. Det ender sgu med at vi må åbne en dåse.
|
|
|
#148
|
Commented 01/24-2011 at 21:35 by Jens Stolt
Her sidder lars og Frank og fedter med dagens billeder, fra "nogle plantesamfund". Som man kan se på deres skærme, var det meget mørkt i vejret

|
|
|
#149
|
Commented 01/24-2011 at 21:40 by Lars Andersen
Ja Ja Jens, bare fordi du sover dagen væk og stadig har dinne soveøjne på, behøver det ikke være sort. Her makien fra i dag.

|
|
|
#150
|
Commented 01/24-2011 at 21:41 by Aynia Brennan
Think Positive.
Things can only get better.....
Particularly the weather.
|
|
|
#151
|
Commented 01/24-2011 at 21:45 by Jens Stolt
Og her er en taskekrabbe:

|
|
|
#152
|
Commented 01/24-2011 at 21:57 by Frank Joe
Krebsdyr-domptøren, Ana Paula, havde et godt greb om tingene, når hendes cirkus skulle træde op - og det er jo også en slags sild!

|
|
|
#153
|
Commented 01/25-2011 at 18:22 by Jens Stolt
Idag var vejret bedre, 10- 15 grader, men stadig ikke nogen sommerfugle, så vi fotograferede nogle "plantesamfund", som lars siger.
For mit vedkommende især korkege og appelsinplantager. Men vi fandt også en puppe, som Lars ikke ved hvad er. Den må så klækkes. Her er Frank igang med at makroficere den:

|
|
|
#154
|
Commented 01/25-2011 at 18:26 by Lars Andersen
En randøje puppe som Jens fandt i dag nord for Silves under barken på en Korkeg, Quercus suber.

|
|
|
#155
|
Commented 01/25-2011 at 18:27 by Jens Stolt
Omgivelserne var våde:

|
|
|
#156
|
Commented 01/25-2011 at 18:30 by Frank Joe
Lars og Jens i deres egen verden.

|
|
|
#157
|
Commented 01/25-2011 at 18:35 by Lars Andersen
Vi så Blåskader i en appelsinlund, men de var sky, så det blev kun til et foto på afstand.

|
|
|
#158
|
Commented 01/25-2011 at 18:36 by Jens Stolt
Vores passage stoppede i vadestedet.

|
|
|
#159
|
Commented 01/25-2011 at 18:38 by Lars Andersen
Her lidt forår i luften, for solen tittede frem idag.

|
|
|
#160
|
Commented 01/25-2011 at 18:42 by Lars Andersen
I dag så vi en sardin, desværre var den frossen.

|
|
|
#161
|
Commented 01/25-2011 at 18:59 by Jens Stolt
der kom sgu sardinen!
Vi har ikke fundet nogen på havnen, ikke i fiskehandlerne og ikke i restesaturanterne. Men vi fik en tjener til at hente en frosset sardin frem fra fryseren.
Nå, me nder var også lidt palmer her og der, og dem kan jeg egentlig godt lide, fordi de ligesom fortæller om godt vejr.

|
|
|
#162
|
Commented 01/25-2011 at 19:46 by Aynia Brennan
Glem sardiner...... Jens! Who cares!!!?
Jeg kan godt lide det billede! #161
#156 Great photo Frank!
#155 Like this one too.
|
|
|
#163
|
Commented 01/25-2011 at 20:19 by Frank Joe
Thank you, Aynia. It is the only one from today usefull for anything
I have the two stochs as weel, exactly like Lars', so it will not count 
|
|
|
#164
|
Commented 01/25-2011 at 21:16 by Jens Stolt
Mens Lars sov og Frank nørdede, var jeg i vinkælderen og fotografere vores værts vin.
Det var utroligt.

|
|
|
#165
|
Commented 01/25-2011 at 21:18 by Jens Stolt
Billederne er lavet ved "paint with light technique". Dvs man laver en lang eksponering, og flintrer så rundt og skynder sig at få knaldet flashen af på steder man synes, der skal bruges lys.

|
|
|
#166
|
Commented 01/25-2011 at 21:26 by Jens Stolt
Den ældste vin var fra 1890. Han havdde hovedsaglig portvin.
Det er jo logisk, vi er i portugal.

|
|
|
#167
|
Commented 01/25-2011 at 21:30 by Jens Stolt
Her har vi selve den ene flaske fra 1890. han sagde at han aldrig viste den frem, så det var en stor ære.
Som også nok har at gøre med at jeg har lovet ham billederne til hans hjemmeside, hvis han skriver en property release.

|
|
|
#168
|
Commented 01/25-2011 at 21:33 by deleted profil
Hold da op, det er godt Jens. Står der virkelig Burmester?
|
|
|
#169
|
Commented 01/25-2011 at 21:59 by Jens Stolt
Ja, gør der ikke? Lars har googlet vinen, og sider at den koster ca 1000 euro.
|
|
|
#170
|
Commented 01/25-2011 at 22:03 by Jens Stolt
Jeg vil forøvrigt afsløre en hemmelighed.
Lars har taget BILLEDET . Dvs et billede som Frank og jeg er enige om kan vinde alle internationale konkurrencer, eller ialtfald nogen.
Frank har dog slået koldt vand i blodet på Lars, som klogt nok, har valgt at vente med, at vise det frem til han har efterbehandlet det på en ordentlig computer, med ordentlige programmer.
Frank og jeg er rimelig misundelige.
|
|
|
#171
|
Commented 01/25-2011 at 22:16 by Jesper H. Andersen
Hmmm, varmen måske?
Burmester 1890 er fra 1975, og en udmærket onsdag's desertvin...
Men ellers en fed kælder!
|
|
|
#172
|
Commented 01/25-2011 at 22:32 by Lars Andersen
Tak Jens, nu må vi vente til jeg kommer hjem, før jeg kan lave dette foto. I mellemtiden vil jeg vise Silves i den sidste sol i dag, den lunede!

|
|
|
#173
|
Commented 01/25-2011 at 22:33 by Tubas Løkkegaard
Spændende med Lars billede, meget
|
|
|
#174
|
Commented 01/25-2011 at 22:36 by Lars Andersen
Nu vil jeg ikke piske en stemning op Tubas. Her Frank fra forleden i aktion.

|
|
|
#175
|
Commented 01/25-2011 at 22:38 by Lars Andersen
Her lidt forår i luften.

|
|
|
#176
|
Commented 01/25-2011 at 22:42 by deleted profil
Nej, men det har Jens, Lars...c".)
Men ellers en god tråd, for os her oppe i det høje kolde nord.
|
|
|
#177
|
Commented 01/25-2011 at 22:53 by Jens Stolt
Ja, og jeg vil piske den yderligere op.
Men vi kan da godt skære ham lidt ned igen:
Hvidballancen på dine ferskeblomster er helt gal, Lars.
|
|
|
#178
|
Commented 01/25-2011 at 23:02 by Lars Andersen
Tak for det Jens, det fede med at være på tur sammen er at man kan lære nogle tricks af hinanden, Jens viste mig hvordan man bruger levels i photoshop elements. Her det samme foto fra indlæg # 175, nu justeret.

|
|
|
#179
|
Commented 01/25-2011 at 23:07 by Lars Andersen
Nåhja, jeg er sku for træt nu, min redigering smuttede angående hvidbalancen. Jeg tror jeg stopper med at redigerer for i dag.
|
|
|
#180
|
Commented 01/25-2011 at 23:14 by Tubas Løkkegaard
Det er heller ikke til at lave hvidbalance i Photoshop. Det er lidt kompliceret, men der er en nem smutvej. Hvis der er interesse kan jeg fortælle den.
Allindelille Fredskov er i øvrigt sat til salg. Der er en tråd på F&N om at købe den i fællesskab.
|
|
|
#181
|
Commented 01/25-2011 at 23:29 by Steen Drozd Lund
#174 Frank: Bare et lille tip..
Modlysblænden på 105'eren er så smart indrettet, at den kan skrues af og vendes om.
Fortsat god tur
|
|
|
#182
|
Commented 01/25-2011 at 23:45 by Lars Andersen
Tak skal du ha' Tubas, det ser vi på i morgen, nu vil jeg sove. Godnat.
|
|
|
#183
|
Commented 01/26-2011 at 08:34 by Lars Andersen
Nå Steen, det skal jeg sige videre ved morgenbordet til Frank. Her ser vi Atlanterhavet d. 23/1, det var stort. Jens står nede i højre hjørne og fotograferer.

|
|
|
#184
|
Commented 01/26-2011 at 18:42 by Frank Joe
#181-#183: Og det glemte han så, Lars. Endnu en hel dags billeder lige til skraldespanden 
|
|
|
#185
|
Commented 01/26-2011 at 18:46 by Jens Stolt
I dag har vi været i skoven. DVS oppe i bjergene, hvor regn og kulde hersker. Jeg frøs ligefrem om fingrene, men Lars ville vise os "Nogle Plantesamfund" og nogle "Områder", vi skulle se og lære at kende. Så det så vi på, og lærte at kende. Blandt andet lyng og eg, i de lokale versioner. Eg er jo ikke bare eg, men her kan den være kork eg eller steneg eller en tredie som jeg ikke kan huske. Korkegene er sjove, dem bruger man til kork. Lyngen bruger man til piber, som man alligevel ikke bruger, for folk her ryger cigaretter og må ikke ryge indendørs, så derfor står de udenfor.
Her er et billede af et "Plantesamfund", vistnok en steneg, med appelsin lunde i baggrunden.

|
|
|
#186
|
Commented 01/26-2011 at 18:54 by Jens Stolt
Her er et andet "Plantesamfund", som består af en enkelt art, nemlig kork eg.
Vi så hvordan de høstede korken og bundtede den sammen i bundter. Stammerne bliver helt sorte, når de er skrællet, så sådan en korkegeskov har en del store kontraster. Her ses kun løvet og toppen, af et meget stort træ.

|
|
|
#187
|
Commented 01/26-2011 at 19:18 by Frank Joe
Lars har også eksempler på "plantesamfund" i mindre målestok end pibeeg og lyngkork.
Her blomsten der skal blive til et uspiseligt jordbær - det er noget Lars går meget op i - Arbutus unedo!
En gang imellem kan jeg komme tvivl, om det er Jens eller Lars, der er skolemesteren - jeg lærer noget hver dag, og bliver hørt i lektien næste dag )

|
|
|
#188
|
Commented 01/26-2011 at 20:07 by Jens Stolt
på denne busk findes larven af C. jasius, hvis man kan finde den, og det kunne vi.
Se denne tråd:
http://www.naturephotos.dk/NaturePhotos_show_traad.php?menu=431&kgf=671

|
|
|
#189
|
Commented 01/26-2011 at 23:01 by Lars Andersen
Her kæmpelyng i blomst fra i dag, som kan blive op til 4 m. høj.
Nu er jeg kommet hjem fra vores spisested, de andre 2 banditter er taget i byen.
Vil lige linke Jens's links.
http://www.naturephotos.d...

|
|
|
#190
|
Commented 01/27-2011 at 16:31 by Jørgen Dam
Erica arborea - træagtig lyng. Det er ganske enkelt den der anvendes til fremstilling af bruyere-piber. Planten vokser hele vejren rundt om Middelhavet.
Det er en klump/knude på stammen lige over roden, der anvendes til pibehovederne.
Og hvor ved så jeg det fra? Jow - inden jeg blev ramt af et digitalt kamera med deraf følgende fotolisme (omkring 2004 - 05) lavede jeg håndskårne piber - omkring 2500 pr år. Dog kom mine klodser fra hhv. Korsika og Grækenland.
Der må være enorme mængder af den plante, for det er kolossale mængder, der gennem tiderne er høstet.
For at kunne bruges til de fineste piber, skal planten være mellem 60 og 100 år gammel.
|
|
|
#191
|
Commented 01/27-2011 at 16:44 by Villy Leif Olsson
Det var mange, Jørgen.
Hvis lørdage og søndage ikke blive regnet med, er det ca. 10 om dagen :)
|
|
|
#192
|
Commented 01/27-2011 at 16:48 by Lars Andersen
Tak Jørgen for din fortælling om din virke som pibemager. I dag var vi ved kysten øst for Faro omkring Ria Formosa em Torre de Aires. Der så vi sommerfugle, juhu. Her en Euchloe belemia der fløj rundt, desværre vil den ikke ned og sidde.

|
|
|
#193
|
Commented 01/27-2011 at 16:52 by Lars Andersen
Her en slidt Tidselsommerfugl fra i dag.

|
|
|
#194
|
Commented 01/27-2011 at 16:53 by Jørgen Dam
Villy #191: Nu kan jeg ikke se, hvorfor man ikke også lørdag og søndag skal gøre, hvad man synes er sjovt, og dengang var jeg totalt bidt af arbejdet med klodserne - 25 år varede den dille. (Nu fotograferer jeg i stedet - både søgn og hellig).
|
|
|
#195
|
Commented 01/27-2011 at 19:27 by Lars Andersen
Det er godt nok imponerende Jørgen. Her den lile hvide ivrige belemia igen.

|
|
|
#196
|
Commented 01/27-2011 at 19:33 by Lars Andersen
Her udsigten fra vores lile sted lige før solen gik ned lokaltid 17:24 her i aftes.

|
|
|
#197
|
Commented 01/27-2011 at 19:49 by Lars Andersen
Her lidt tropisk blomst fra Algarvekysten.

|
|
|
#198
|
Commented 01/27-2011 at 19:53 by Frank Joe
I kommer på afveje - vi er ikke færdige med Lars' "plantesamfund".
Denne er en endnu ubestemt art der iflg. Lars kvæler alle andre samfund - altså af planternes. Det værste er at sommerfuglene ikke gider den, så hvor skal de så fouragere?
Billedet er et usselt forsøg på at lave fotokunst 

|
|
|
#199
|
Commented 01/27-2011 at 22:34 by Villy Leif Olsson
Jamen Frank Joe dog!
Jeg ville nok have byttet om på fordelingen af plads omkring blomsten.
|
|
|
#200
|
Commented 01/28-2011 at 02:29 by Lars Andersen
Vi har haft en pragtfuld aften i byen, hvor vi hørte på den portugisiske udgave af spurven; "Sara Raquel Fadista" og band på en lille cafe i Silves. Jeg lavede en 30 sek. lydfil med min mark III, men kvaliteten er nok lidt dårlig, men stemningen kan man fornemme. En fed aften, som vi blev høje af: http://www.danske-natur.d...
Nu godnat.
I morgen skal vi ud til verdens ende og se atlanten i vestenvinden med tømmermænd.

|
|
|
#201
|
Commented 01/28-2011 at 09:02 by Lars Andersen
Her Jens foran en af sine mange elskede palmer, de skulles studeres på hjemvejen her i nat fra vores vidunderlige aften i byen.

|
|
|
#202
|
Commented 01/28-2011 at 09:07 by Margaretha Liebmann
Tak for nattesang som blev morgensang her 
|
|
|
#203
|
Commented 01/28-2011 at 11:01 by Tubas Løkkegaard
Det blev også morgensang her
Stilen er den traditionelle portugisiske FADO - romantisk, længselsfuld, lidenskablig, melankolsk, passionsfyldt hjerte smerte. Dejligt.
Palmen er det en oliepalme? I Afrika var der spændende edderkopper i frugterne
|
|
|
#204
|
Commented 01/28-2011 at 17:02 by Lars Andersen
Ja Tubas, jeg stillede Jens op ad Palmen, men han registrede ikke nået, så de spændende edderkopper blev nok mast?
Nu her til formiddag var vi ude på nogle bakker i nærheden og fandt Monarken. Se den nyoprettet tråd om Monark; http://www.naturephotos.d...

|
|
|
#205
|
Commented 01/28-2011 at 17:06 by Lars Andersen
Der var andre sommerfugle ude i Appelsinlunden som Leptotes pirithous.

|
|
|
#206
|
Commented 01/28-2011 at 17:22 by Aynia Brennan
#198 Meget smukt FJ!
#201 Spooooky!
|
|
|
#207
|
Commented 01/28-2011 at 19:10 by Lars Andersen
Her Euchlodes crameri fra i dag ved Silves.

|
|
|
#208
|
Commented 01/28-2011 at 19:47 by Lars Andersen
Vores bolig i den sidste uges tid i Silves.

|
|
|
#209
|
Commented 01/28-2011 at 23:18 by Jens Stolt
der skal lige en monark i denne tråd også:

|
|
|
#210
|
Commented 01/29-2011 at 06:45 by Lars Andersen
Her en Euchlodes belemia fra i går.

|
|
|
#211
|
Commented 01/29-2011 at 06:46 by Lars Andersen
Her en Euchlodes crameri fra i går.

|
|
|
#212
|
Commented 01/29-2011 at 06:53 by Lars Andersen
Næste gang vi skriver er vi tilbage i Danmark.
|
|
|
#213
|
Commented 01/29-2011 at 22:32 by Lars Andersen
Her igen "Sara Raquel Fadista" og band på den lille cafe i Silves. Og tak til jer andre der har fuldt med på trådene fra Algarve.

|
|
|
#214
|
Commented 01/29-2011 at 22:43 by Jens Stolt
Lars, har du ikke et sound klip af den der "Casa portugese", som hun sang så klangfuldt? Den kunne jeg godt lide, der var rytme!?
|
|
|
#215
|
Commented 01/30-2011 at 08:12 by Jens Stolt
Jeg fandt hende lige på YouTube:
http://www.youtube.com/wa...
Der er et par stykker med hende.
Her er "Uma Casa Portugesa", en anden kunster, men med billeder og text så, man kan forstå en del, Løfter om kys, 2 roser i haven, forårets sol og den slags. Corasao er ikke nævnt og det er mærkeligt:
http://www.youtube.com/watch?v=RPvoiwdNeEQ&feature=related
|
|
|
#216
|
Commented 01/30-2011 at 10:53 by Lars Andersen
Hej Jens, mine lydfiler er i en dårlig kvalitet, så du må nøjes med Youtube og oplevelsen fra forleden aften..

|
|
|
#217
|
Commented 01/30-2011 at 14:39 by Frank Joe
Dramatik ved vestkysten, mens de "gamle" drenge sov!

|
|
|
#218
|
Commented 01/30-2011 at 14:44 by Lars Andersen
Ja Frank det koster at havde været ude om aftenen før, du var jo så fornuftig at tage tidligere hjem, så du havde mere overskud til at være ude sidst på dagen.
|
|
|
#219
|
Commented 01/30-2011 at 15:28 by Jens Stolt
Vi er jo nogen, der ikke behøver at besøge de samme motiver 2 gange.
Ellers godt foto Frank, med både skumsprøjt og farver i stenene.
|
|
|
#220
|
Commented 02/04-2011 at 23:48 by Jørgen Witved
Interessant, spændende, underholdende og inspirerende læsestof iblandet gode billeder. Håber der kommer meget mere af den slags her på NaturePhotos.
|
|
|
#221
|
Commented 02/05-2011 at 13:36 by Nelly Hansen
Jeg kan kun være enig med Jørgen!
|
|
|
#222
|
Commented 02/06-2011 at 09:39 by Lars Andersen
Indlæg #220; Jørgen, jeg kan kun være enig, lad os se mere af beretninger, fortællinger og medfølgende fotos i Naturephotos.
Her fra d. 28 januar i Silves, Algarve en Euchloe belemia på en Korsblomst som jeg gætter er dens værtsplante?

|
|
|
#223
|
Commented 02/14-2011 at 02:12 by Jens Stolt
Vi skal da lige se sardinen, så vi kan se at trådens oprindelige udfordring er lykkedes.
Monark, jasius larve, og sardin.
Mission accomplished.

|
|
|
#224
|
Commented 02/14-2011 at 09:15 by Nelly Hansen
Tak for historien og dejlige billeder.
|
|
|
#225
|
Commented 02/14-2011 at 10:30 by Jørgen Witved
"Jeg har besluttet at fotografere en fisk. Men ikke hvilken somhelst fisk. Det skal være en sardin."
Forrygende påfund Jens. Jeg tror vi er mange der ser frem til dit næste projekt ?
|
|
|
#226
|
Commented 02/14-2011 at 11:03 by Jens Stolt
Tak I to.
Ja, Jørgen, jeg har haft flere vidtløftige ideer.
Og set i bakspejlet er jeg glad for, at jeg valgte sardinen frem for mumien, ellers havde jeg sgu været i Ægypten under urolighederne.
Jeg havde ellers en liste:
Vampyr, mumie, Lock Ness. Det blev så til vampyr og sardin.
Nu må vi se hvad det næste projekt bliver.
Jeg ved det ikke. Det er for koldt til Lock Ness, og tingene går op i Tiger tank vs naboens kat i disse dage.
|
|
|
#227
|
Commented 02/14-2011 at 12:29 by Jørgen Witved
Vampyrer og mumier kan klares på en busbillet, de findes på den lille ø Slotsholmen. Det er straks værre med de skotske søuhyrer, men efter en tur langs the whisky trail ses de overalt.
|
|
|
|
|
#229
|
Commented 03/08-2011 at 12:59 by Jens Stolt
Cool Lars.
Jeg vil også anbefale denne her, det er godt nok ikke hende, men tilgengæld er det den rigtige sang: Uma Casa Portugesa, con certeza.
"con certeza" betyder "for certain".
Jeg kan godt lide den med " ...mais um sol de primavera", og løfter om kys og den slags.
http://www.youtube.com/wa...
|
|
|
#230
|
Commented 03/08-2011 at 13:22 by Lars Andersen
Whauw, hvor er den god, nu er jeg pludselig i rigtig godt humør, tak for ded Jens.
Her en sommerfugl som Morten Mølgaard fangede oktober 2010 i Portugal.

|
|
|
#231
|
Commented 03/08-2011 at 13:45 by Lars Andersen
Jeg har stadig ikke set Vanessa virginensis som findes på kysten nogle steder i Portugal og Tenerife, oprindelig findes den i USA. I Bolivia har jeg set dens søsterart, Vanessa altissima i Coroico januar 2005 ses som vedhæftet foto. De er i nær slægt med Tidselfugl, Vanessa cardui.

|
|
|
#232
|
Commented 03/08-2011 at 14:19 by Frank Joe
#228 - det var specielt 
|
|
|
#233
|
Commented 03/08-2011 at 16:02 by Margaretha Liebmann
Hold da op! Noget smukkere i levende live.
|
|
|
#234
|
Commented 03/08-2011 at 18:48 by Jens Stolt
Udlængslen begynder at drage.....
Hvad siger du Frank?
|
|
|
#235
|
Commented 03/08-2011 at 19:53 by Frank Joe
Suk, jeg er bundet på hænder og fødder indtil juni måned. Men udlængslen er der. Jeg har denne perle på huskelisten til fremtidige rejser. Slut april eller start maj 2012 ta'r jeg fruen med derned.
|
|
|
#236
|
Commented 03/23-2011 at 08:59 by Lars Andersen
I indlæg #154 er der en sommerfuglepuppe. Jeg havde helt glemt at fortælle, at kort efter vi var kommet hjem til DK, klækkede der en lille Vejrandøje, Lasiommata megera han.
|
|
|