|
|
#1
|
Commented 01/14-2010 at 10:29 by Siteadministrator
Det du siger i dit oplæg er at tropernes sommerfugle skal op i trætoppene for at suge nektar? Er der slet ikke blomster i "mandshøjde"?
Så må en sommerfugle-mand som du, vel op hvor blomsterne og sommerfuglene er 
|
|
|
#2
|
Commented 01/14-2010 at 13:48 by Lars Andersen
Hej Frank, der også blomster i lav højde, men det er andre og mindre arter sommerfugle end dem i toppen. Det er typisk bredpander, metalvinger og små blåfugle og randøjer som er gæster på blomsterne. I højden er det svalehaler og takvinger!
Her ravinen, hvor man kunne se sommerfugle i hundrevis flyve rundt oppe i trækronen. Det er iriterende at se på uden at man kan komme på skudhold!

|
|
|
#3
|
Commented 01/14-2010 at 13:51 by Lars Andersen
Her den største art i ravinen; Morpho telemachus fotograferet på 20 m. afstand med 300 mmm godt beskåret.

|
|
|
#4
|
Commented 01/14-2010 at 13:56 by Lars Andersen
De er svære at fotograferer op mod himlen da de er mørkebrune uden ret meget tegning. Man kan være heldig, at de sætter sig, men det gælder at spotte dem oppe i løvet. Og det her er taget med 300 mm med 1,4 x extender.

|
|
|
#5
|
Commented 01/14-2010 at 14:01 by Lars Andersen
Der flyver meget godt deroppe, her en af de smukke mørkeblå "Crakers" siddende højt oppe, hvad gør man mon for at lokke dem ned?

|
|
|
#6
|
Commented 01/14-2010 at 14:06 by Lars Andersen
Man står der og glor på dem deroppe; Her en af de mest almindeligste Preponaer siddende på palmestamme. Men der findes trick for at få dem ned i fotohøjde!

|
|
|
#7
|
Commented 01/14-2010 at 14:15 by Lars Andersen
Ved vandløb kommer der små pattedyr for at drikke osv. Det hænder også at de pisser og skid... Det kan sommerfuglene godt lide, for der er gode næringstoffer i det. De kan også lide døde fisk og ferskvandskrabber.
Her en sommerfugl der hverken drikker nektar eller suger lort. Et stort dagflyvende møl i Castnia fam.

|
|
|
#8
|
Commented 01/14-2010 at 14:21 by Lars Andersen
I lav højde findes der sommerfugle der ligner små hvide målere, når de flyver omkring. De sætter sig også på underside af bladet, lige som en måler. Men det er faktisk en dagsommerfugl i slægten Metalvinger.

|
|
|
#9
|
Commented 01/14-2010 at 14:27 by Lars Andersen
Ok, nu til nogle takvinger, som vi har lokket ned på ekskrementer, dækket med bregneblade, for at de smukke sommerfugle kan havde nået at sidde på!
Nu er det ikke kun sommerfugle der bliver tiltrukket at de lækkre sager. Der kommer også hvepse, bier, myrer, græshoppere, tæger, fluer og biller.

|
|
|
#10
|
Commented 01/14-2010 at 14:32 by Lars Andersen
Når man har lagt pis og lort ud, kommer ædelvildtet! Her en smuk metalvinge.

|
|
|
#11
|
Commented 01/14-2010 at 14:41 by Lars Andersen
Jeg omtalte tidligere at vi så tre forskellige Preponaer, og at jeg så mit drømmedyr d. 12 januar, som var nærmest utænkeligt at jeg skulle få at se. Og Frank, det er en sommerfugl jeg tænker på!
Her en af Preponaerne, som er diskret kedelig brun på undersiden, men oversiden er flashing sort med bredde metalfarvede bånd ned over vingerne, som veksler fra grøn, blå til violet.

|
|
|
#12
|
Commented 01/14-2010 at 15:17 by Frank Joe
Jeg glæder mig stadig til at se superdyret - for det var ikke #11, vel?
Når nu I fotografere i skovbunden på lokkemidlet, hvad iso, lukkertider og blænder kan der så fotograferes på? Og hvem har forresten leveret lokkemidlerne?
Du får min rejsefeber til at stige. Vi skal i Costa Rica bl.a. ud på vandring på et stisystem af hængebroer under trækronerne. Forhåbentlig lidt tættere på de spændende arter.
|
|
|
#13
|
Commented 01/14-2010 at 15:52 by Lars Andersen
Nej Frank, det er en Agrias amydon boliviensis han, som godt nok er slidt, men det er min første efter min sjette tur til Bolivia. Nu håber jeg på lokaliteten at finde en mere frisk eksemplar.
Peter har ialt set 7 stks af denne art, den heldige rad.
Der findes en anden Agrias art i Bolivia som er mere almindelig?; Agrias claudina lugens: http://danske-natur.dk/bo...
De er svære at få at se, disse smukke Agriaser. Prøv at google på dem, og du vil kun se få fotos fra naturen af dem, men der er en masse fra samlinger vist. Jeg tror personligt at jeg er en af dem der har flest fotos af dem fra naturen.

|
|
|
|
|
|
|
#16
|
Commented 01/14-2010 at 16:28 by Lars Andersen
Nu er de viste fotos taget i skyggen, så de er lidt dystre. Her en Diatria ude i den bagende sol på brinken ved et lille vandløb.
P.S. Frank, i forrige indlæg smuttede den sidste linkkode for mig.

|
|
|
#17
|
Commented 01/14-2010 at 16:50 by Jens Stolt
Ja, hvad fanden skal man ligge og rode rundt i Pis og L... i junglen i Sydamerika, når man gå og hygge sig med at skrabe is af forruden og fløjte "Er du dus med himlens fugle?"
|
|
|
#18
|
Commented 01/14-2010 at 17:08 by Lars Andersen
Ja, men så god fornøjelse med at skrabe vinduer.
Men det er ikke alle der bruger tid på at lokke sommerfugle ved vandløbet som os skøre gringoer, andre bruger tiden til tøjvask og en lille romance.

|
|
|
#19
|
Commented 01/16-2010 at 12:23 by Martin Bjerg
Godt Lars. Det begynder at ligne noget. Til lykke med amydon boliviensis. Så er der vel snart fuldt hus på lokaliteten. Hvor mange nye arter har du set i år? Jeg så en vintermåler på vinduet i går!!!!!!
|
|
|
#20
|
Commented 01/18-2010 at 14:46 by Lars Andersen
Har de sidste dage brugt tiden ude ved San Juan oppe af en lille vej ind i skoven. Her ved et lille vandløb, ser man den ene spændende sommerfugl efter den anden. Det er ikke i mængder, det er få, men gode arter, her en Obrinus Olivewing, Nessaea obrinus fra d. 17 januar. Her dens olivengrønne underside.

|
|
|
#21
|
Commented 01/18-2010 at 14:50 by Lars Andersen
Her dens overside, og den sparker r..!
Martin ang. hvor mange arter jeg har set, det har jeg ikke styr på? Men jeg må se at skaffe eller låne en Lamar checkliste når jeg kommer hjem til DK.

|
|
|
#22
|
Commented 01/18-2010 at 15:00 by Lars Andersen
Crackers er sky sommerfugle, ofte må jeg bruge 300 mm. Her fra d. 16 Januar

|
|
|
#23
|
Commented 01/18-2010 at 15:26 by Lars Andersen
Nu skal jeg lige vise nogle af de insekter som rejsende i den Neotropiske verden lige skal passe lidt på med at møde for tæt på.
Den første er Bullet Ant som er et yderst smertefuld bekendskab (den har nok rekorden i smertefuld bekendskab). Den er stor, ca. 2 cm. rødbrun til sortbrun og optræder enkelvis. Den ved godt den er farlig, så den er ligeglad med omgivelserne. Dens stik er ligesom at blive brændt af en cigaret eller værrer!
Hvis man lader den i fred, er den ikke agressiv, man kan sagtens lade den passere hen over en, bare man ikke stresser den.
Så hvis man planlægger tur til Costa Rica, Ecuador eller Bolivia, så læg mærke til den fætter her.

|
|
|
#24
|
Commented 01/18-2010 at 16:07 by Lars Andersen
En af dem man også skal behandle med respekt, er de store blåvingede hvepse. De ses ofte ved flodbrinker, hvor de søger på sandet efter ammoniak fra dyrepis ibandt bier, sommerfugle osv. De kan også lide sved, og det er der man kan være uheldig at blive stukket. De er fredelige, men det er ubehagelig tanke, at når den sidder på ens hånd for at suge sved, at den på et øjeblik kan stikke en så smertefuld. Her en på min finger i går!

|
|
|
#25
|
Commented 01/18-2010 at 16:10 by Martin Bjerg
Den ser da meget sød ud, når den sidder der og smager på sagerne.
|
|
|
#26
|
Commented 01/18-2010 at 16:19 by Frank Joe
Bullet Ant - hmmm, nyttig information!
Det er nogle spændende sommerfugle du disker op med. Jeg er da helt forelsket i den der Cracker - kommer den incl. sugerør Den ser ud til at være én af de større?
|
|
|
#27
|
Commented 01/18-2010 at 16:19 by Lars Andersen
Så er der en del insekter og edderkopper der ser farlige ud. Her en stor Jagtedderkop set i går, hvis scarefactor ligger rimelig højt især blandt kvinder. Men jeg kender mange mænd der også vil løbe.

|
|
|
#28
|
Commented 01/18-2010 at 16:32 by Lars Andersen
Frank, husk nu Bullet Ant og de blåvingede store hvepse, der er fredelige, indtil man vader eller klemmer dem.
Her på mit hotspot fra i forgårs 2 preponaer i fight. Jeg har set indtil videre 5 arter preponaer på lokaliteten, der alle har den samme overside, men er vidt forskellige på undersiden. De kan kun lokkes ned med ekskrememter, ellers flyver de oppe i toppen af skoven.

|
|
|
#29
|
Commented 01/18-2010 at 17:04 by Lars Andersen
Her en Preponas øje taget med Canon 1D mark III, med Canon 60 mm macro EFS + 25 mm mellemring monteret. Uden blitz, så kan man se himlen i øjes refleksioner.

|
|
|
#30
|
Commented 01/18-2010 at 17:08 by Lars Andersen
Der findes en del forskellige bier her i Bolivia. Her en fra i går.

|
|
|
#31
|
Commented 01/18-2010 at 17:15 by Lars Andersen
Preponaerne er ædelvildtet, som er vanskelige at fotograferer. Og der begynder at gå sport i det! Nu må jeg snart begynde at se efter andre sommerfugle grupper.

|
|
|
#32
|
Commented 01/18-2010 at 17:27 by Lars Andersen
Her den samme art Prepona som før; Prepona eugenes fotograferet d. 13 januar.

|
|
|
#33
|
Commented 01/18-2010 at 17:39 by Lars Andersen
Her en; Prepona philipponi fra d. 16 januar.
i indlæg 15# er det en Prepona laertes der vises.

|
|
|
#34
|
Commented 01/18-2010 at 17:48 by Lars Andersen
Her en blåfugl fra i går.
Preponaer som jeg ikke navngavn i tidligre indlæg;
i indlæg #6 er det en; Archaeoprepona meander der vises.
i indlæg #11 er det en; Archaeoprepona demophon der vises.
Tom N. Kristensen, hvor er du?

|
|
|
#35
|
Commented 01/18-2010 at 18:57 by Jens Stolt
Lars for helvede. Du flintrer garanteret rundt i junglen blandt abekatte og dovendyr og skyder til højre og venstre over det hele.
Arter arter arter. Det er håbløst. Du får alligevel ikke set dem alle, der er jo tusindvis, så du kan lige så godt koncentrere dig lidt og tage nogle ordentlige billeder af nogle bestemte gode fotogene nogen.
De sorte med primærfarverne må være enormt vanskelige, når man ved hvad en sørgekåbe kan gøre, og den er ikke en gang sort.
Reflektorer er en god ting.
Og så skulle det forøvrigt ikke undre mig, om du har nogle først for videnskaben imellem. Det ser ud til, at du ser mange, du ikke har set før.
|
|
|
#36
|
Commented 01/18-2010 at 19:00 by Jens Stolt
Hvilke lukkertider kan du køre med? hvor høj iso.
Har du prøvet HDR på en af de sorte?
Det kan man godt, hvis de sidder stille.
|
|
|
#37
|
Commented 01/18-2010 at 19:35 by Jakob Arnholtz
Og jagtedderkoppen i indlæg 27 skal du måske passe på.
Jeg læste forleden, at sydamerikanerne har en jagtederkop (Husker ikke navnet) som var frygtet for sin agressive opførsel.
Autoren havde, efter eget udsagn, stukket blyanter ned i terrarier med de fascinerende dyr, som promte havde overfaldet de sagesløse blyanter med knasende lyde, frembragt af helt urimeligt overdimensionerede hugtænder, til følge. Fed historie-ikke?
|
|
|
#38
|
Commented 01/18-2010 at 20:23 by Jens Stolt
Brown recluse
|
|
|
#39
|
Commented 01/19-2010 at 01:58 by Lars Andersen
Foranledet under et af mine sidst oploadet sommerfugle fra Bolivia, skrev Jens at jeg sidder derhjemme i Sundby på Amager.
Så må jeg hellere vise min office på terassen i den beskedne hybel på Amager taget i aftes i den blå time.

|
|
|
#40
|
Commented 01/19-2010 at 02:31 by Lars Andersen
Her en af de nataktive dagsommerfugle i slægten satyrinae/morphinae? På hotellet taget sidst på dagen i skumringen før den flyver ud! Det lyder selvmodsigende?
Betegnelse dagsommerfugle passer på de fleste arter dagsommerfugle, men selv i Danmark har man set trækkende Admiraler om natten.

|
|
|
#41
|
Commented 01/19-2010 at 02:57 by Lars Andersen
Så vil jeg lige slutte af med en dagflyvende Natsværmer fra i går. Godnat her fra Caranavi.
I morgen er der endnu en spændende dag med masser af sommerfugle der venter på fotografen.

|
|
|
#42
|
Commented 01/19-2010 at 11:47 by Siteadministrator
#35 - lyder ikke så dumt, men Lars er vist mere sommerfuglemand end han er fotograf, så han går selvfølgelig i selvsving i disse omgivelser 
|
|
|
#43
|
Commented 01/19-2010 at 12:31 by Martin Bjerg
Hvis nu vjeg ar Jens, ville jeg rose dine evner til at klippe et billede af dig ved sofabordet hjemme på Christianshavn ud og sætte det ind på en nydelig sydamerikansk baggrund. Men det gør jeg ikke. Er det en flaske whiskey til medicinale benyttelse der bag skærmen? Flere sjove dyr tak.
|
|
|
#44
|
Commented 01/19-2010 at 14:14 by Jakob Arnholtz
Flotte tapeter i har derude på Amager. Er det fordi flasken næsten er tom, at den står gemt bag skærmen?
Og så i øvrigt hit med nogle flere arter. Det første jeg gør, når jeg kommer hjem om eftermiddagen og lukker døren til isvinteren er at tænde computeren for at se om der er nyt fra Lars. Ceep 'em comming Lars!!!!
Kærligst
Jakob
|
|
|
#45
|
Commented 01/19-2010 at 15:28 by Lars Andersen
Hvor er i søde allesammen, det er rart med den fine opbakning. Så må i hellere få lidt flere sommerfugle fra turen. I dag skal jeg ud til Peter der har lyslokket i en lille landsby en times kørsel fra Caranavi.
Hilsen til jer allesammen i det kolde nord fra Lars og Peter i Caranavi og omegn.
P.S. Det er en god braziliansk mørk rom der står på bordet.

|
|
|
#46
|
Commented 01/19-2010 at 15:35 by Lars Søjberg Madsen
Dét der er da ikke en rigtig sommerfugl. Det er jo et møl!
Fine billeder du får taget i de varme lande.
|
|
|
#47
|
Commented 01/19-2010 at 15:36 by Martin Bjerg
Sjov tig. Noget Zygaene-agtigt?
|
|
|
#48
|
Commented 01/19-2010 at 19:23 by Jens Stolt
Brasiliansk rom er noget farligt noget.
Nå bortset fra det... er det HDR, billedet af dig hjemme i Sundby med potteplanter og sager?
Du ser noget skummel ud: El Gringo.
Det er dejligt at se dine billeder og være vidne til en så oversøisk udflugt.
|
|
|
#49
|
Commented 01/19-2010 at 19:41 by Martin Bjerg
Ja det er rigtigt Jens; vi er for mistænksomme. Vi er sgu nok bare misundelige. Men slut med det; vi vil nemlig se mere, mere, mere af de smukke og mystiske kræ. Jeg kunne i hvert fald godt luske lidt rundt i raviner og ved bjergbække og se på kræ, med eller uden flaske (har du prøvet sukkerlokning, Lars?), i stedet for at sidde her med den evindelige vejrudsigt på -2 til -5 grader, gråt med en smule sne, og let til frisk sydøsten.
|
|
|
#50
|
Commented 01/20-2010 at 14:34 by Lars Andersen
I går på vejen ud til den lille landsby hvor Peter bor, så jeg en roadpizza der vil nået. Desværre havde gribbene allerede gang i den, som i ser mangler den hovedet. Måske er det bilisten der har hugget hovedet af den?

|
|
|
#51
|
Commented 01/20-2010 at 14:39 by Lars Andersen
Her lidt gætttedyr fra i går. I får ikke resten af se, før i har hvilken orden den hører til.

|
|
|
#52
|
Commented 01/20-2010 at 14:55 by Lars Andersen
Her en Prepona mere: Archaeoprepona demophoon som er den største art i slægten. Fotograferet i går.
I indlæg #11; er det nok ikke en A. demophoon? Men desværre må jeg vente til jeg kommer hjem, ang. bestemmelse.

|
|
|
#53
|
Commented 01/20-2010 at 15:00 by Lars Andersen
Der er ikke rigtigt vist natdyr fra Bolivia, men det vil jeg nu. Her fotograferet i går.

|
|
|
|
|
#55
|
Commented 01/20-2010 at 15:31 by Lars Andersen
En lille gruppe fra i går. De gule er; Apricot Sulphur, Phoebis argante som kan optræde i store flokke på sandbrinker.

|
|
|
#56
|
Commented 01/20-2010 at 15:50 by Lars Andersen
I min travle søgen efter en lille metalvinge, var jeg lige ved at glemme det andet kamera over på den anden sandbrinke. Så er det bare og vade tilbage over vandløbet i sommerfugle myldret.

|
|
|
#57
|
Commented 01/20-2010 at 15:54 by Lars Andersen
Her den lille metalvinge der var årsagen til jeg var ved at glemme mit andet kamera.

|
|
|
#58
|
Commented 01/20-2010 at 16:01 by Lars Andersen
Nu er klokken snart 11:00 i Bolivia, og normal vil jeg været taget på tur, og det var også meningen, men lige nu vælter regnen ned. Så det bliver slappeafdag i Caranavi med tid foran computeren.
Her en drillepind fra i går, den var ikke sådan lige at komme tæt på.

|
|
|
#59
|
Commented 01/20-2010 at 16:14 by Lars Andersen
Det er en Ruddy Daggerwing, Marpesia petreus som det endelig lykkedes mig at fotograferer i går. Så den allerede for 5 år siden på min første tur til Bolivia. Den er lokal almindelig over hele den tropiske del af Amerika fra Brazilen, Mellemamerika, Caribien til Florida.

|
|
|
#60
|
Commented 01/20-2010 at 16:39 by Frank Joe
Den er flot den Daggerwing - prøv at se denne site - http://bugguide.net/node/....
Du har aldrig overvejet at hjembringe larver til opforstring?
|
|
|
#61
|
Commented 01/20-2010 at 17:02 by Lars Andersen
Nej Frank, det vil jeg ikke overveje. Jeg gider ikke problemer i tolden på vej hjem.
Skal du ikke gætte på forken i indlæg #51?
Her en Heraclides lamarchei fra i går.

|
|
|
#62
|
Commented 01/20-2010 at 17:20 by Lars Andersen
Svar på indlæg #49. Hej Martin, gærede bananmos virker ikke så godt som rådden fisk og ekskrementer, der er så mange gærede frugter i skoven, så det vil udkonkurrerer min frugtmasse.
Her en Alana White Skipper, Heliopetes alana.

|
|
|
#63
|
Commented 01/20-2010 at 17:29 by Martin Bjerg
Metalmærkerne er simpelthen for seje. Det er lidt sjovt; svalehalerne og nogle af de andre slægter er på en eller anden måde så flashy, at man bliver "træt" af dem, men det gør jeg altså ikke af metalmærkerne; de er sådan lidt mystiske og man ser nye ting ved dem hver gang.
|
|
|
#64
|
Commented 01/20-2010 at 17:45 by Lars Andersen
Hej Martin. Så dyrk lige denne metalvinge, som ved første øjekast ser lidt kedelig ud, indtil man får øje på hovedet? Den er lille, ca. 20 mm i vingefang.

|
|
|
#65
|
Commented 01/20-2010 at 18:08 by Lars Andersen
Her en lille metalvinge mere fra i går.
P.S. Martin, skal du ikke gætte på forken i indlæg #51?

|
|
|
#66
|
Commented 01/20-2010 at 18:53 by Frank Joe
#51 - svalehale (du har for høje tanker om min viden, Lars)
|
|
|
#67
|
Commented 01/20-2010 at 19:01 by Lars Andersen
Frank. Det lugter lidt af sommerfugl, jeg tror engang på fugleognatur at jeg har vist en lignende fork? Det må Martin kunne huske?
Her endnu en natsværmer.

|
|
|
#68
|
Commented 01/20-2010 at 19:14 by Martin Bjerg
Jeg kan ikke huske det og er lidt uden idé. En håret planarie.
|
|
|
#69
|
Commented 01/20-2010 at 19:28 by Lars Andersen
Det regner igen, opklaringen varede i 20 minutter, nu vælter vandet ned igen. Og det i mængder, ikke som det småregn vi har i DK. Så ud kom jeg ikke.
Her svaret på forken, eller styrror som nogen vil kalde den?

|
|
|
#70
|
Commented 01/20-2010 at 20:09 by Jens Stolt
For kraften, jeg kunne godt have gættet aftensværmeren. Vi så, og forbløffedes over halerorene allerede sidste år.
Jeg tror vi skal navngive den "La bomba blanco".
Der er lidt Heinkel 111 over den.
Camouflagen ialtfald.
|
|
|
#71
|
Commented 01/20-2010 at 20:15 by Lars Andersen
Hej Jens, der er flere arter af aftensværmere i Bolivia der er udstyret med haleror. Her den samme som før, sammen med en lidt større slægtning uden haleror.

|
|
|
#72
|
Commented 01/20-2010 at 20:50 by Jens Stolt
Har du haft lys ude?
|
|
|
#73
|
Commented 01/20-2010 at 20:59 by Frank Joe
Vi skal ha' dem med noget vi kan sammenligne størrelse med! De ser sgu' store ud.
|
|
|
#74
|
Commented 01/21-2010 at 14:31 by Lars Andersen
Den største er på størrelse med en Ligustersværmer. Og det er Peter der har en kviksølvpære med lagen ude i landsbyen.
Jeg afventer om det bliver regn eller sol i dag, derfor lidt tid på internettet,
Her en anden haleror.

|
|
|
#75
|
Commented 01/21-2010 at 14:36 by Lars Andersen
Og her en haleror der ligner en støvekost.

|
|
|
#76
|
Commented 01/21-2010 at 14:38 by Lars Andersen
Og her ejeren af støvekosten.

|
|
|
#77
|
Commented 01/21-2010 at 21:06 by Jens Stolt
Natsværmere!
Nå, hvornår får vi se nogle svalehaler?
|
|
|
#78
|
Commented 01/22-2010 at 14:55 by Lars Andersen
Svalehaler? Her i stedet en randøje fra Quijarro i går.

|
|
|
#79
|
Commented 01/22-2010 at 15:01 by Lars Andersen
En træ-orkidee der var faldet ned fra højden.

|
|
|
#80
|
Commented 01/22-2010 at 18:52 by Martin Bjerg
Dejligt med lidt blomster også. Det er nu ikke en orkidé (orkidéer har ikke støvdragere på den måde); nærmere noget begonia-agtigt (undersøger lige lidt).
|
|
|
#81
|
Commented 01/22-2010 at 21:16 by Margaretha Liebmann
Og lur mig, om ikke der er nogle fancy svampe hist og pist! Dem vil vi gerne se.
|
|
|
#82
|
Commented 01/22-2010 at 21:22 by Lars Andersen
Ja svampe er der, her fra i går.

|
|
|
|
|
|
|